NyhetsbildZoom
Jenna Suvanto i den krävande rollen som Nattens drottning och Filip Rosengren som Tamino. Foto: Jannike Back

Kaffekvarnen och den förtrollade cykelpumpen

Camilla Cederholm -
Det sceniska greppet är genialt. Scenografin, dramaturgin, dräkterna och maskerna bryter med alla etablerade uppfattningar om hur en Mozartopera ska gestaltas.

Musiken är den väl­bekanta, rollfigurernas uppdrag överensstämmer med ursprungs­librettot, men för övrigt utmanar Novias, YA:s och Centrias gemensamma operaproduktion av ”Trollflöjten” många traditionella förhandsuppfattningar.

Med avstamp i barnets fantasi­lekar levandegör regissörerna Mats Holmqvist och Birthe Wingren berättelsen på ett helt nytt sätt. Plötsligt är vi tillbaka i barndomens alternativa värld, en värld där fantasin regerar och allt är möjligt.

Då jag för första gången upplevde ”Trollflöjten” vid tre års ålder satt jag som klistrad framför teven, fullständigt absorberad av skeendet. Vad var det då som grep mig så djupt?

Måndagens föreställning gav en vink om vad det egentligen är som förtrollar en operapublik: skickligt skapad och framförd musik, snabba svängar i intrigen och ett myller av scenisk aktivitet. Jag är lika totalt absorberad den här gången. Vad händer? Hur gör de?

Omvärlden ses plötsligt igen en gång med barnets ögon: här blir mattan ett monster, kaffekvarnen en speldosa och titelföremålet är en förtrollad cykelpump!

Rollprestationerna är i många fall helt lysande, och särskilt vill jag lyfta fram Robin Turunen i rollen som Papageno och Minna-Leena Lahti som Pamina. Turunens mångbottnade operaklang och gemytliga uttryck lämpar sig perfekt för uppdraget som fågelfångaren.

I något skede känns det som om produktionen har gästspel av Karlsson på taket, vilket känns så härligt fräscht.

Lahtis tolkning av prinsessan Pamina är lika omedelbar som underbar, stämman är säker och klangen ligger precis där den ska. Också Johanna Fiskaali som tredje dam, iklädd gummistövlar, imponerar med sin stabila och varma stämma.

Vi måste komma ihåg att det här är en studerandeproduktion. Sångrollerna är både tunga och svåra, och många av dem förutsätter ytterst god kontroll över röstbruk och klang. Ändå känns det som om några av sångarna fått kliva i lite för stora gummistövlar.

Filip Rosengren kämpar väl i sin Tamino-roll, men ibland svajar det mer än lovligt på de höga tonerna. Jenna Suvantos Nattens Drottning har också en svår roll, som kräver mer er­farenhet och röstmognad.

Eftersom produktionen genomförs helt utan förstärkning är sångar­na helt beroende av sin egen röstkapacitet, och ibland håller det inte riktigt till slut, varken i volym eller sång­teknik.

Samspelet mellan sångensemble och orkester skulle ännu behöva putsas. Eftersom orkestern är placerad på ena sidan av scenen blir det ytterst jobbigt för sångarna att hela tiden vända på huvudet för att synkronisera frassluten och de tempon som dirigenten håller. Men som helhet gör alla väl ifrån sig, både i dramat och sången.

Vi var nog många i publiken som lämnade salen med ett förtjust leende på läpparna efter föreställningen. Det var en rolig och minnesvärd kväll, där tanken länge kommer att dröja sig kvar vid dramats fantastiska gestaltning genom scenografi och dräkt, i barnets värld där allt är möjligt. Stort tack till alla som jobbat hårt för att genomföra projektet.

Recension

  • W.A. Mozart: Trollflöjten – Taikahuilu
  • En operaproduktion i samarbete mellan Novia, YA och Centria
  • Premiär i Schaumansalen

Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan