Bara på namnet, "Google feed", påminner Googles nya tjänst om Facebooks "news feed", som används för att hitta uppdateringar kring vänner, familj och andra källor.

Men Google förnekar att man försöker återskapa Facebooks funktion. Den nya tjänsten ska snarare erbjuda ett flöde av relevanta sökresultat.

Intresseflöde

– Det här flödet handlar om dina intressen. Det handlar inte om vad dina vänner är intresserade av, säger Ben Gomes, vice ingenjörschef på Google.

Några exempel på vad som kan dyka upp via Google feed är att tips på aktuella resmål eller länkar till sajter om fritidsintressen som cykling.

Google kommer att basera sina länkförslag på sökhistorik och data insamlat från andra av sökjättens tjänster som Youtube, Gmail och Google Calendar.

Tjänsten kommer främst att vara avsedd för mobilappar, men företaget tittar också på att applicera tjänsten på webbläsare i någon form, säger Shashi Thakur, som även han är vice ingenjörschef på Google.

Kamp om annonsintäkter

Nästa år väntas Google och Facebook tillsammans håva in 50 procent av webbens alla intäkter, vilket innebär en kamp mellan IT-jättarna att generera annonsintäkter från sina användare.

Men enligt Gomes finns det än så länge inga direkta planer på att inkludera annonser i det nya Google feed.

Tjänsten började lanseras i onsdags i USA och de kommande veckorna släpps den i andra länder.

Enligt tekniksajten Techcrunch saknar Google feed samma "djup" som Facebook har. Detta beror på att Facebook har haft flera års försprång att lära sig vad användare gillar medan Google i nuläget har svårt att göra en relevant matchning av användarnas intressen.

Google och Facebook - de största medieägarna

  • Facebook och Google är världens största medieägare, beräknat på annonsintäkter. Google, som ägs av Alphabet, ligger på topplistans förstaplats med 79,4 miljarder dollar i globala annonsintäkter 2016.
  • Det är cirka tre gånger mer än listans nummer två, Facebook, som tog in 26,9 miljarder dollar under samma period.
  • Tillsammans får Google och Facebook in 20 procent av de globala annonsintäkterna, vilket är en uppgång från 16,3 och 10,6 procent under 2015 respektive 2012.
  • Det tredje största bolaget är den "traditionella" medieägaren Comcast, som fick in 12,9 miljarder dollar i annonsintäkter 2016, upp från 11,5 miljarder året före. (FNB–TT)
  • Källa: The Guardian