Vilken färg ska nya vägmarkeringar ha? Eller varför borde regeln om att en parkerad bil inte kan komma i gång av sig själv slopas?

Bland andra dessa frågor ska lösas i den massiva omläggningen av vägtrafiklagen som kommer till riksdagens behandling under de närmaste veckorna. Kommunikationsministeriet är nästan klart med åratal av beredning, säger överdirektör Laura Vilkkonen.

I den nya lagen försöker man beakta även den automatiserade trafiken, med andra ord de krav och förutsättningar som gäller självkörande bilar.

– Ofta handlar det om små regler som kan verka lustiga. Vi har bland annat en lag om att ett parkerat fordon inte får komma igång av sig självt.

Regeln bygger på tanken om att bilar som parkerats på ett sluttande ställe måste ha växlar och handsbroms som håller dem på plats. Robotbilar måste däremot kunna starta av sig själva. Det innebär att regelverket måste omarbetas så att det beaktar att bilar inte får gå i gång av sig själva på ett okontrollerat sätt, förklarar Vilkkonen.

En annan liten men vardagsnära fråga som måste lösas handlar om markeringarna på vägytan som i dagsläget är vita eller gula. Nu har det visat sig att maskiner har lättare att avläsa vit färg.

– Borde vi av förebyggande orsaker börja måla alla markeringar vita? funderar Vilkkonen.

I framtiden måste även trafikmärken vara diagonalt avläsbara vilket innebär en hel del tankearbete.

Automatisering och självstyrande fordon är ett tema som går igen genom hela det nya lagpaketet.

– De utgör linserna genom vilka vi måste se på helheten, och de påverkar precis allt. Vi är tvungna att fundera på hå hur lagarna och författningarna fungerar i en situation där det inte finns en människa bakom ratten.

I det hela taget måste hela trafikomgivningen vara digitalt avläsbar. Det ställer krav på bland annat vägarna. För närvarande är vägnätverket i dåligt skick och har en reparationsskuld på cirka 2,5 miljarder euro.

– Var och en förstår att en grop i en väg är en utmaning för en robotbil, eftersom den måste klara av att för det första upptäcka gropen och för det andra väja för den.

De självkörande bilarna är beroende av en mångfald av teknologi; bland annat 5G-nätet, olika slags givare, satelliter och data från andra bilar, säger Vilkkonen.

– Det robotbilar har svårast att klara av är situationer där omgivningen inte stämmer överens med den färdiga kartbottnen.

Gropiga vägar eller vägarbeten i kombination med självkörande fordon kan med andra ord medföra oväntade problem i trafiken.