Metropolia står för ett bussprojekt som under de närmaste veckorna testas i bland annat Gräsviken och Busholmen i Helsingfors.

VTT är upptaget med att utveckla sensorer som ska göra det möjligt för robotbilarna att fungera i vårt klimat. Överraskande och dåliga vägförhållanden som inte på förhand kan programmeras in hör till de största utmaningarna.

Men bilen ska inte bara lära sig att agera självständigt, utan också i samarbete med föraren.

– Föraren kommer ännu länge att bära ansvaret för fordonet med övergångar från automatläge till manuellt läge och tvärtom. Så den här övergången måste gå att hantera, säger projektchefen Matti Kutila.

Kutila säger att de ska börja testa automatisk parkering i vår. Det vill säga att bilen kan lämna av sina passagerare och sedan leta reda på en parkeringsplats på egen hand. Redan nu finns bilar som kan fickparkera.

Men att orientera sig i stadstrafiken är ännu en utmaning. Det går fortfarande fyra eller fem år tills vi har bilar som klarar av en vänstersväng i en korsning. Den största utmaningen finns ändå utanför städerna.

– Den största utmaningen är glesbygden där kartorna inte är tillräckligt noggranna, vägmarkeringarna är kanske inte tillräckligt bra och det finns många grusvägar. Automationen för de här förhållandena kommer knappast att bli tillräckligt bra de närmaste tio åren.