Länge cirkulerade både Finnairs och SAS morgonflyg ovanför Vasa på tisdag morgon i hopp om att dimman skulle lätta. Sikten var helt enkelt för dålig för att planen skulle kunna landa på flygplatsen.

Finnairs flight AY311, som opererades av Norra, hade lämnat Helsingfors vid 7.20-tiden och skulle ha landat i Vasa klockan 8.25. Men efter att ha cirklat ovanför staden i över en timme vände planet med 51 passagerare ombord till slut tillbaka mot Helsingfors.

Att planet inte kunde landa medförde även att Finnairs morgonflyg från Vasa till Helsingfors klockan 8.45 ställdes in.

- Men de plan som övernattat i Vasa kunde avgå som normalt. Dimman försvårar inte lika mycket för plan som ska lyfta som för plan som ska landa, säger flygplatschef Petri Lampi.

Han kunde inte säga hur många personer som påverkades av det inställda flyget från Vasa.

Eftermiddagens Finnairflyg från och till Helsingfors kunde landa och avgå som normalt.


SAS-plan tog omväg via Tammerfors

SAS morgonflyg från Arlanda, Stockholm skulle ha landat i Vasa vid 9.20-tiden men fick styra mot Tammerfors efter över en timmes cirklande ovanför Vasa, Korsholm och Malax.

- Ja man var ju nästan framme, och hoppades först att dimman skulle lätta så småningom. Men till sist åkte man till Tammerfors och följde med väderrapporterna där, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS Sverige.

Till sist kunde planet lyfta mot Vasa igen och landade strax efter halv två på eftermiddagen. Ombord fanns elva passagerare. Returflyget till Stockholm, som enligt den ursprungliga tidtabellen skulle ha avgått klockan 9.45, blev alltså kraftigt försenat och lämnade Vasa strax efter klockan 14.

Zoom

Inga plan kunde landa på Vasa flygplats på tisdag morgon. Foto: Mikael Nybacka