Juthbackatrafiken blandades med fredagsrusning och enligt källor i bilkön tog det vid femtiden på kvällen ungefär en halvtimme att ta sig från Stormossen till Kvevlax. Johan Lax, markanvändningsingenjör på Korsholms kommun, försökte åtgärda problemet på förhand genom att kontakta både Trafikverket och entreprenören som har hand om brobygget i Kvevlax för att fråga om hjälp med att dirigera trafiken. - Trafikverket svarade att de tyckte att arrangörerna av Juthbacka-marknaden kunde ha gått ut i medierna och bett folk att köra alternativa rutter. Men jag tycker att det är väl mycket begärt att de ska behöva bry sig i hur trafiken löper så långt bort som i Kvevlax, säger Lax. Byggentreprenören i sin tur svarade att deras anställda går hem klockan fyra och att det efter det bara är att förlita sig på trafikljusen. - Är det faktiskt omöjligt att några jobbar kvällsskift en sån här kväll, när vi vet att det blir trafikproblem? Allt skulle löpa bättre om trafiken där dirigerades manuellt, eftersom betydligt färre bilar kör i den andra riktningen, säger Lax. Joona Timonen, arbetsledare på Suomen Maastorakentajat som är det företag som utför reparationerna på Kvevlaxbron bekräftar att han kontaktats, och även det som Johan Lax säger om varför de inte kan hjälpa till. – Det är inte arbetstid för oss. Därför kan vi inte stå där och dirigera trafiken. Ni kunde inte göra ett undantag när ni blev förvarnade om att det kunde bli trafikproblem? – Nej tyvärr. Varför inte? – Det är Närings- trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten som är vår uppdragsgivare. Det är de som i så fall måste be om extradirigering av trafiken. Uppdatera oss gärna om trafiksituationen genom att skriva en kommentar, mejla online@hssmedia.fi eller skicka ett sms till 13510!