Årets flygdagar är snart räknade. Småbarnspappan Niklas Karlström prioriterar familjelivet, men när barnen är nattade och vädret är på Karlströms sida tar han sig ut till hangaren vid Vasa flygplats. Där står sjöflygplanet och väntar. Men nu faller mörkret allt snabbare och planet får bara flygas när piloten har minst åtta kilometers sikt. Att Karlström flyger när det är vackert ute ser man på hans bilder som han laddar upp på sitt Instagramkonto. Några av bilderna finns i bildspelet. Det är olika vyer av Österbotten, oftast i skymning eller solnedgång. - Efter att ha fotat en hel del ville jag dela med mig av utsikten där uppe. Planet rymmer trots allt bara två personer. Karlström har alltid varit intresserad av flygning och velat bli pilot. När han och hans fru bodde i Belgien passade han på att gå i flygskola, där utbudet är större än här hemma. Det är känslan av frihet som driver honom. Men att flyga är inte ren avkoppling. - Det gäller att hela tiden ligga ett steg före. Flygningen ger mig möjlighet att utvecklas. Jag utmanar mig själv och flyger på nya luftområden och i nya väderförhållanden. Betyder det att du tar risker? - Det finns alltid en risk, men en kalkyrerad sådan. Som hobbypilot måste jag ha koll på min mentala status och att planet är i skick. Har hobbypiloten en dålig dag är det bättre att stanna kvar på marken, menar han. De flesta hobbypiloter går från lättare flygplan till större, men Karlström har gjort precis tvärtom. Det finns många fördelar med ett ultralätt plan. Ett mindre komplext plan innebär mindre mekaniskt krångel. Och med ett sjöflygplan är det tryggare också. - Ja, det är mycket säkrare att flyga över vatten. Se inslaget! Karlström flyger från Vasa och gör en touchdown i Vörå skärgård. Kanske du ser något bekant hus under turen?