Det var jourhavande officeraren på gränsbevakningen Timo Eckstein som ringde. Hans meddelande var kort: en estnisk bilfärja har kantrat utanför Utö och 800 personer misstänks ha omkommit. Redan en kvart senare satt Lehtola i sin bil på väg till Åbo från Helsingfors där han bodde på den tiden. De första minnesbilderna från Estoniaolyckan år 1994 är fortfarande klara. Genast efter telefonsamtalet ringde Lehtola förvaltningschefen och berättade att det värsta tänkbara hänt. – Då vi undersökt storolyckor hade haft vi en skräckbild om att en Sverigebåt skulle kantra eller krocka med en annan färja och orsaka hundratals dödsoffer. Alla våra värsta farhågor förverkligades i samband med Estonia. Konspirationsteorier sysselsatte utredarna På söndag är det tjugo år sedan fartyget sjönk på vägen från Tallinn till Stockholm. Lehtola berättar om olyckan på ett yrkesmässigt plan. Att låta känslorna ta över går inte. Olyckan har varit rätt bortglömd under flera år men i och med märkesåret minns många de tragiska händelserna. Lehtola vill inte heller tänka på olyckan men ibland minns han någon enstaka detalj. Lehtola var först på plats av de finska olycksutredarna då fallet började undersökas. Den internationella undersökningskommissionen bestod av finländska, svenska och estniska forskare. Lehtola valdes till ordförande för den finska gruppen och ett par år senare blev han direktör för Olycksutredningscentralen. Det internationella samarbetet var inte alltid så lätt eftersom medlemmarna inte kunde arbeta på sina egna modersmål. Dessutom cirkulerade det en hel del konspirationsteorier kring olyckan. Lehtola berättar att man kunde glömma de flesta direkt. – Kanske den galnaste av alla var att färjan krockat med en ubåt som skickats iväg för att förstöra fartyget. Olyckan orsakades av fartygets brutna bogvisir. Estonia väcker fortfarande frågor
Undersökningsledaren Kari Lehtola.

Undersökningsledaren Kari Lehtola.

Lehtola tror inte att en motsvarande olycka kan ske i dagens läge. Färjorna har utvecklats och endast enstaka fartyg har bogvisir. Lehtola är nöjd över utredningen av olyckan. Endast några små detaljer kunde ha gjorts på annat sätt. Även om han varit pensionerad i flera år följer Lehtola fortfarande med storolyckor och utredningen av dem i viss mån. Fortfarande ställer folk frågor om Estonia. – Då jag åker tåg kommer det alltid någon och frågar något i restaurangvagnen. Men jag har inget emot att svara på frågorna. Lehtola är inte heller rädd för att åka färja. Han berättar dock att han alltid kollar räddningsplanen då han åker båt.