VR – statsägda järnvägsbolaget som en gång lystrade till namnet SJ – tvärbromsar med hot om massuppsägningar och beslut om mängder av indragna tågturer. Upp till 570 jobb är hotade och ­tiotals tågturer dras in, förkortas eller stannar vid färre stationer. Indragningarna drabbar också trafiken i Karleby och Bennäs. Målet är att spara 50 miljoner euro. Orsaken till chockåtgärderna är minskad lönsamhet då omsättningen minskat. VR:s försök med pris­kampanjer har inte hjälpt mot konkurrens från nya aktörer på bussmarknaden. Bussbolaget Onnibus har kallats för buss­trafikens Norwegian och har omdefinierat ­hela marknaden med sin aggressiva prissättning. Hufvudstadsbladet skriver (1.9) att Onnibus kör sträckan Helsingfors–S:t Michel för 16 euro mot VR:s nästan 100 euro och Helsingfors–Åbo för en femma, ibland bara tre euro. Ändå tillbakavisar bolagets vd Pekka ”Onni-­Pekka” Möttö att man inte dumpar priserna utan täcker kostnaderna med sitt lågpriskoncept. Han berättar också att Onnibus gasar på med en beställning på tretton nya dubbeldäckare som tar 89 passagerare var. VR har försökt möta konkurrensen med ett flexi­belt prissystem, men inte haft en chans och dessutom skapat badwill genom att vissa turer i stället upplevts som hutlöst dyra. Turun Sanomat har intervjuat (29.8) konkurrens­rådet Seppo Reimavuo på ­Konkurrens- och konsumentverket. Han anser att VR drabbats av det som kallas ”fat and lazy-­fenomenet”. Monopolställningen har skapat en koloss som är lat och fet. VR har kunnat räkna med att passagerarna inte har något alternativ och inte behövt hålla igen prissättningen eller se över sin service. Nu kommer en grym bakläxa för den lättjan. Med neddragningarna agerar VR som vilken kommersiell aktör som helst då lönsamheten sviktar, något samhällsansvar behöver det för länge ­sedan bolagiserade verket uppenbart inte bära, och i söndagens intervjuprogram i Yle ansåg stats­minister Juha Sipilä (C) det mycket svårt för staten att stödja VR för att upprätthålla trafik på olönsamma linjer. Seppo Reimavuo anser att VR borde få konkurrens på spåren, och får stöd av professorn i ­trafik- och transportteknik Jorma Mäntynen som ­anser att VR borde ha minst en konkurrent i spår­trafiken. Reimavuo pekar på att spårtrafiken ökat sin marknadsandel sedan trafiken konkurrens­utsattes i till exempel Sverige och Tyskland. Pekka Möttö på Onnibus är beredd att ta den utmaningen. ”När tågtrafiken avregleras är vi ­beredda”, säger han i HBL. Han får vänta länge, avregleringen kommer ­tidigast 2024. Fram till det är det upp till bevis för VR – ta ansvar för trafiken, också i Bennäs och Karleby!