Det är fredag och rusning vid Hapa­randas fyra snusbutiker. Utanför en av dem, Snusgrossen, står ett tiotal finskregistrerade bilar. Där träffar jag uleåborgaren Veikka Remes som har kört hit med några vänner. De snusar sedan många år och visar upp kassarna. Snus, snus, snus och en del läsk. – Vi fyller den lagliga kvoten, säger Veikka Remes. Men det har hänt att Uleåborgsgrabbarna köpt mer snus än så. – Vi åker hit en gång per månad. En gång blev vi stoppade av finländska tullen. Vi hade en eller två stockar för mycket men de brydde sig inte, ­säger Remes. I snusbutikerna antas en majoritet av kunderna vara finländare. De allra flesta köper laglig ranson. Men i fjol beslagtog finska tullen 1,2 ton snus. Det är en fyrfaldig ökning från året innan, och i stort sett alla beslag gjordes i Torneå – på promenad­avstånd från de fyra grossisterna. – Vi upptäcker olagliga mängder snus här nästan varje dag, säger ­Timo Siivola, förman på tullstationen. För ett par år sedan betraktades ett beslag på fem kilo som stort. Nu är det helt normalt med trettio kilo. – Det är inte heller helt ovanligt med laster på över hundra kilo. Under en helg kan vi få fast flera för smuggling och grovt skattebedrägeri, suckar Timo Siivola medan han blickar ut över trafiken på gränsbron. Den grövre brottsbenämningen gäller obetald skatt på minst 20 000 euro vilket motsvarar drygt 50 kilo snus. Men tullen räknar med att nio av tio smugglare klarar sig obemärkta över gränsen. Det betyder att den olagliga införseln i fjol uppskattas till mer än tio ton. Förr såldes snus under disk i finländska kiosker och mackar. ­Sociala medier är den nya försäljnings­kanalen. På Facebookgruppen Nuuskanurkka (Snushörnan) bjuds snus ut helt öppet av unga män i städer som Helsingfors och Esbo. En stock kostar runt 40 euro men säljarna bjuder ut större mängder till lägre styckepris. En kränger lådvis med snus för 650 euro. En kommentar avslöjar att han handlar i Haparanda. Vinsten per stock är i regel 20 euro, vilket gör verksamheten mycket lönsam.
Tulltjänstemannen Timo Siivola tror att förbudet bara gör snus mer intressant för finska ungdomar.

Tulltjänstemannen Timo Siivola tror att förbudet bara gör snus mer intressant för finska ungdomar.

Gränsområdet präglas av öppenhet vilket gynnar smugglarna. Torneå och Haparanda har ett gemensamt torg på gränsen och det händer att människor inte ens vet om de befinner sig i Sverige eller Finland. Själv korsar jag gränsen åtskilliga gånger med bil utan att bli stoppad. – Vi har rätt att stoppa vem som helst. Men i praktiken är det mycket svårt. Vi gör de flesta beslag vid normal övervakning. Vi har också annat att tänka på, som narkotikasmugglingen, säger Timo Siivola. Tobaksprodukter får inte marknadsföras. Men konkurrensen är hård och en av butikerna försökte med reklamtext på bilen, berättar Linnéa Carlsson på tillstånds­enheten vid Haparanda stad. – Alla butiksnamnen är faktiskt problematiska eftersom de innehåller ordet snus, säger Carlsson. Aktiv marknadsföring pågår via sociala medier. Den riktar sig också mot finländare. På Facebook anger två av butikerna, Snuskungen och Snusgeneralen, priser i euro och ­öppettider i finsk tid. – Det är inte alls okej, säger Linnéa Carlsson. Själva försäljningen är svårare att komma åt. Den ende som ställer upp på intervju är Kjell Malmelind på Snusgeneralen, ICA Maxis egen snusbutik. Han säger att han inte säljer några överstora doser till finländare. ­Sedan ändrar han sig. –Det är svårt för mig att veta. Det är inte vår skyldighet att kontrollera varifrån kunderna kommer. Också här på svenska sidan är det ju många som talar finska.
Kjell Malmelind på Snusgeneralen säljer gärna snus. Han ser det som mindre skadligt än cigaretter.

Kjell Malmelind på Snusgeneralen säljer gärna snus. Han ser det som mindre skadligt än cigaretter.

Precis som de övriga snusbutikerna har Snuskungen även ett finskt namn.

Precis som de övriga snusbutikerna har Snuskungen även ett finskt namn.

”Svenskarna bör ta tag i det här”

Sverige bör skärpa sig om man månar om snuset. Det anser Kari Paaso på Social- och hälso­vårdsministeriet. Under senare tid har Sverige försökt göra snusförsäljningen fri i hela EU. Det har inte lyckats. I stället finns det en teoretisk risk att Sverige förlorar sitt snusundantag. Den grundar sig på anslutningsavtalet till EU som ger Sverige rätt att sälja snus men som kräver att snus inte exporteras till andra medlemsländer. – Om svenskarna är måna om sitt snus måste de hålla ordning på exporten. Jag har en känsla av att de inte gör så hemskt mycket, säger Kari Paaso, chef på ministeriets enhet för förebyggande arbete. Paaso pekar på de ökande beslagen i Torneå och smugglingen ända ned till södra Finland. Snusbutikerna i Haparanda omsätter flera hundra miljoner kronor per år. Så sent som i fjol öppnades en ny butik och omsättningen ökar, delvis tack vare finländarna. Sverige måste enligt avtalet använda ”alla nödvändiga” medel för att hindra att snuset hamnar i andra medlemsländer. Men den svenska tullstationen vid gränsen stängdes för över tio år sedan. Hela verksamheten var hotad häromåret och de svenska tullarna syns inte till. Kan tullen övervaka finländare som lastar bilen full på grossisternas parkeringar? – Rent teoretiskt är det möjligt. Men jag kan inte säga om vi gör det eller inte, säger Olle Karlsson, chef på Tullverkets norra region. Däremot säger Karlsson att man håller på att rekrytera till Haparanda. – Om några år ska vi ha lite fler tjänstemän där. Vi försöker fullfölja vårt uppdrag så gott det går. EU-kommissionen kan avgöra om det räcker. För sex år sedan gjordes en rapport. Finlandsexporten sågs då som ett problem men det sades också att Sverige har kriminaliserat kommersiell export av snus. Kari Paaso är ändå inte riktigt nöjd. Han tycker att den nya situa­tionen kunde kräva en ny rapport och påpekar att kommissionen enligt avtalet kan föreslå åtgärder, till exempel att snusundantaget slopas. Paaso kommer att ta upp saken med departementskollegerna i Sverige inom kort. – Jag har också en möjlighet att lyfta frågan till ministern i Finland som i sin tur kan gå vidare till EU-kommissionen.