Se här vad programchef Kaj Backman på ­Svenska Yle säger: ”Vi gör ett utvecklingsarbete som om­fattar hela kanalen, så egentligen är allt vårt innehåll under lupp. Bredden och djupet kommer att finnas kvar. Det är onödigt att hänga upp sig på enskilda programnamn, för lyssnaren är det ändå själva innehållet som är essensen.” Kursiveringen är skribentens. Backman uttalar sig i HBL (23.5) med anledning av nyheten om att det populärvetenskapliga programmet Kvanthopp läggs ned i höst då Radio Vega lägger om sin programtablå. ”Lägger om” betyder att man – med HBL:s formulering – lägger allt mer krut på direktsändningar. Lösenordet är flödesradio. Den tid känns väldigt avlägsen då greve Creutz satt vid mikrofonen och högtidligt påannonserade inslag ur en strikt programtablå. Kvanthopp är bara en av bitarna som slängs i det pussel man nu lägger, och trots att själva ­formatet läggs ned försäkrar Backman att kanalens be­vakning av vetenskapsvärlden består men nu som en del av det övriga programflödet. Vi tar nyckelrepliken en gång till: ”Det är onödigt att hänga upp sig på enskilda programnamn.” Kaj Backman har fel. De enskilda programmen, ”programnamnen”, är fortfarande viktiga för en stor del av lyssnarna. Kvanthopp hör till de ­lakuner i radioskvalet många lyssnare vant sig att se fram emot och lyssna på vid de utannonserade och ­schemalaga tidpunkterna. Flödesradion har också fördelar – tilltalet är ­direkt och okonstlat, radion talar snarare med sin lyssnare än till dem. Det är knappast någon som längtar tillbaka det närmast officiösa tilltalet hos gamla Rundradion. Men redan nu, med det flödesformat kanalen ­landat i nu känns det som om man kastat ut barnet med badvattnet. Allt för mycket av tiden fylls ut med substanslöst pladder, och man tar inte alls tillvara det som Backman efterlyser i sin vision, ”vi måste kunna agera på nyheter och fenomen som kräver snabb reaktion, förankra vårt innehåll i det aktuella”. Det har man redskap till redan nu. Varför inte ­väva in reaktionerna på det aktuella utan att ­kasta ut programpunkter med fast och trogen lyssnarskara? Radio Vega byter i höst namn till Yle Vega. Också det är ett tecken i tiden. Yles webb är inte bara en nätversion av det man gör för radio och tv. Yle är en aktiv aktör på webben och har redan nu redaktörer som uttryckligen anställts för att ­skriva för webben. Genom att slopa ”Radio” ur kanal­namnet bäddar man för en framtid där man kan trappa ned den traditionella eterverksamheten. Yles problem är det samma som dagspressen kämpar med; lyssnarna och läsarna blir äldre, och tillflödet av unga är minimalt. Övergången till allt mer flödesradio är ett krampaktigt försök att vända den trenden. I stället borde Yle bemöda sig om de lyssnare man redan har och ge dem bästa möjliga service.