Antalet tåg som stannar i Bennäs har minskat, och några löften om hur det kan tänkas se ut i framtiden ville han inte ge då han besökte Jakobstad på måndagen. – Nej. Men vi har ett bra kundunderlag här och vi förstår problematiken, säger Aro. Eventuella förändringar i tågtrafiken i Bennäs klarnar i september. Då hoppas Anna-Maja Henriksson, SFP-riksdagsledamot från Jakobstad, att VR beaktar Jakobstadsregionens behov (privatpersoner som reser härifrån och studenter som reser hem hit) och styrkor (ett förhållandevis blomstrande näringsliv). – Man begriper inte att ett par minuter för passagerare i Uleåborg skulle göra att man förbiser en hel kundgrupp här, säger Henriksson, och syftar på att VR motiverar uteblivna Bennässtopp med att kunderna vill ha snabbare tidtabeller. I första hand önskar de lokala beslutsfattarna att tre av de tåg som just nu passerar Bennäs kunde stanna i stället för att åka förbi. För riksdagsledamot Peter Östman (KD) gör VR:s monopolställning att man inte kan förbise regionen. Han hänvisar till Statsrådets trafikpolitiska redogörelse från 2012. – Där slår man fast att regionerna bör behandlas jämlikt och det tycker jag att VR förbigått med Jakobstadsregionen, säger Östman. Den osäkra framtiden till trots konstaterar Mikael Aro att måndagens möte var nödvändigt. – För oss är tågtrafik ofta tidtabeller och siffror. Det är bra att komma ut och träffa människorna bakom, säger Aro.