Finland-emojierna, som framställts av utrikesministeriets webbplats för Finlandsbilden ThisisFINLAND, har vunnit huvudpriset i kategorin Viral Communications under en internationell tävling för digital kommunikation i Berlin den 29 september 2016. Priserna för kommunikation och marknadsföring har delats ut sedan 2011. I samma kategori som utrikesministeriet tävlade bland annat den stora brittiska tv-kanalen Sky med sin kampanj för serien Game of Thrones och flera kända marknadsförings- och kommunikationsbyråer. - Finland har många starka sidor och en och annan svaghet, precis som alla länder. Den här ärliga och inte allt för polerade utgångpunkten för vårt Finlandsfrämjande har gett oss aldrig tidigare skådad uppmärksamhet, stora mängder nya kontakter, nya samarbetsformer och även priser. Det här internationella priset är grädden på moset, konstaterar chefen för utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati Petra Theman. Som det första landet i världen offentliggjorde Finland nationella emojier i december 2015. Emojierna publicerades i en julkalender på utrikesministeriets webbplats för Finlandsbilden ThisisFINLAND. De nåddes av närmare 200 miljoner människor runt om i världen. En samling sommar-emoji publicerades på finskhetens dag i maj 2016. Nu finns det 49 Finland-emojier. Appen Finland emojis kan laddas ner gratis i Google Play för Android-enheter och i App Store för iOS-enheter. De kan också laddas ner i bildformat på webbplatsen ThisisFINLAND, på adressen finland.fi/emoji. Finland-emojierna har ritats och formgivits av Art Director Bruno Leo Ribeiro vid Hasan & Partners i samarbete med utrikesministeriet.