– Priset är inte den enda faktorn som avgör när folk väljer sin mat, säger hon. 

Prisfrågan blev aktuell för en dryg vecka sedan när S-gruppen meddelade att den nu sänker priserna på inhemska grönsaker. S-gruppen motiverade sänkningen med en strävan att främja konsumtionen av grönsaker.

Trenden att äta allt mer grönsaker är inte ny. Samtidigt har priserna sjunkit. Till exempel har det nominella priset sjunkit klart från toppenåret 2008 för tomat och 2007 för gurka.

– För grönsakernas del har det hela tiden skett en positiv utveckling inom matkulturen, säger Jallinoja.

Hon säger att lägre grönsakspriser kan påverka konsumentbeteendet lite grann. Det finns befolkningsgrupper som matpriset är ytterst viktigt för. Om något är för dyrt kan man helt enkelt inte köpa det.

Forskningschef Anu Raijas på Konkurrens- och konsumentverket håller med om att det är en summa av många faktorer som leder till vad konsumenten köper. Viktigt är bland annat att man snabbt får en måltid av livsmedlet.

Priset är en faktor. S-gruppens kampanj kan öka intresset för att köpa grönsaker.

– Tittar man på utvecklingen ur ett långt perspektiv har man hela tiden ätit mer och mer grönsaker. Men samtidigt har man också ätit mer kött. Det är inte antingen eller, säger Raijas.

Svåra produkter för konsumenten

För konsumenten är det svårt att följa med priserna på grönsaker eftersom priserna hela tiden lever, uppger Statistikcentralens utvecklingschef Ilkka Lehtinen. Enligt honom ändras priserna flera gånger i veckan.

– Som konsument är det ytterst svårt att se prisförändringarna.

Även Raijas anser att det för konsumenten är svårt att märka prisväxlingarna på enskilda varor.

– Säsongsväxlingarna är stora för alla färskvaror. Det som avgör ganska långt är tillgången på produkten, säger han.

Årets gång innebär till exempel att gurkans snittpris var i fjol högst i november, 3,30 euro. Som lägst var det i juni, 1,89 euro per kilo.

– Under midvintern är gurka och tomat mer en importvara och på sommaren mycket mer inhemska. Därför varierar snittpriserna ganska mycket mellan sommaren och vintern, säger Lehtinen.

Lehtinen säger att en handelskedja inte kan använda sig av fasta priser eftersom partipriserna förändras hela tiden.

Enligt honom är S-gruppen en så stor aktör att de lägre priserna på grönsaker och rotfrukter borde märkas i konsumentprisindex för januari. Det publiceras den 20 februari.