Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med nästan fyra procent.
De avreglerade öppettiderna minskade på de små matbutikernas konkurrensfördel. Det här har påverkat de små S-butikernas försäljning, men som helhet är deras situation ändå bra, säger SOK:s koncernchef Taavi Heikkilä.
Den värsta konkurrenten Keskos försäljning ökade med 1,5 procent i fjol jämfört med året innan. Om man räknar med de butiker som Kesko fick i och med företagsköpet av Suomen Lähikauppa var ökningen drygt 17 procent.
Utan de butiker Kesko fick genom företagsköpet minskade försäljningen inom dagligvaruhandeln med 0,5 procent.
Ekonomi
17.1.2017
Ökad försäljning för S-gruppen
Förlängda öppettider, sänkta priser och ett utökat utbud av kläder bidrog till att S-gruppens försäljning ökade i fjol, uppger bolaget. Försäljningen ökade med två procent från 2015.