– Det är en ren tyngdfråga, säger Fredrik Jurdell, biträdande stadsdirektör i Stockholm.

Han tycker att det är för tidigt att säga hur en lastbil kunde köra längs Drottninggatan och in i Åhlénshuset, och om det finns något som hade kunnat göras.

– Vi är precis på väg ut ur ett akut skede och det pågår fortfarande en väldigt akut polisinsats, sade han till nyhetsbyrån TT på lördagskvällen.

Längs Drottninggatan finns sedan länge flera betonglejon utställda.

– Det har inte funnits någon särskilt riktad uppmaning om terrorberedskap på just Drottninggatan. Lejonen finns där för att man vill hindra vanlig trafik, men här måste räddningstjänst, ambulans och varutransporter kunna köra in. Här är balansen mot ett vardagsliv som ska fungera.

"Ren tyngdfråga"

Syftet med lejonen är inte att hindra en framrusande lastbil, berättar han.

– Ren fakta är att en betongsugga väger kanske 300 kilo och betonglejonen väger knappt 900 kilo. Vare sig det ena eller andra står emot en 15 tons lastbil som kommer i 80 kilometer i timmen. Det är en ren tyngdfråga.

Stockholms stad ansvarar för trafikavspärrningar. Om polisen vill ha en högre skyddsnivå vid något tillfälle eller på någon plats kommer man med en förfrågan. Vid exempelvis regeringskvarteret Rosenbad finns det höj- och sänkbara så kallade pollare.

– De måste bevakas av personal dygnet runt för att kunna sänkas för transporter. Det är en insats som kräver ekonomi och resurser och går inte att göra över hela staden.

Diskussionerna om säkerheten i gatumiljön är levande, enligt Jurdell.

– Det är självklart att vi tittar över det här och ser vad vi kan göra inom ramen för vårt ansvarsområde.