Men fler betonglejon, ett slags trafikhinder, ställs ut på Drottninggatan där en lastbil körde ihjäl fyra människor.

Tanken med de cirka 900 kilo tunga lejonskulpturerna är inte att de ska kunna förhindra terrordåd, som en framrusande tung lastbil.

– Det staden har till sitt förfogande är framför allt trafikhinder som kan styra bort oönskad trafik. Om konstruktionerna ska stoppa kunna terrorangrepp, då är det en annan sak och då görs det på begäran av polisen. Någon sådan har inte inkommit, säger Fredrik Jurdell, biträdande stadsdirektör i Stockholm.

Vid riksdagen och Rosenbad finns höj- och sänkbara pollare, ett slags fasta avspärrningar som måste manövreras av väktare. För gågator som Drottninggatan, Västerlånggatan eller Götgatsbacken är sådana anordningar inte aktuella.

– Inte i nuläget. Om man tänker sig Drottninggatan i hela dess sträckning med alla sidogator och alla infarter – i så fall får vi ha en väktare i varje gathörn. Och då kommer terroristen att välja ett annat mål i stället, säger Anders Jönsson, kommissarie vid polisens Stockholmsregion.

Enligt Fredrik Jurdell återställs de betonglejon som skadades eller flyttades vid attacken i fredags på måndagskvällen. Ytterligare några tillkommer.

– Detta är inte hinder som står emot fullskaliga terrorangrepp. Men allt vi kan göra som trygghetsskapande åtgärder, det ska vi förstås också göra, säger han.