Det här är en argumenterande text. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna. De nya, smala körfilerna längs Storgatan och Rådhusgatan har fått kverulanterna på fötterna riktigt på allvar. I gruppen talas föraktfullt om pissrännor, ett dött centrum och signaler om att de styrande inte vill ha folk till stan.

Debattörerna oroar sig över hur utryckningsfordon och ­varutransporter ska lyckas ta sig fram. En skribent har till och med färgat körfilen längs Rådhusgatan grön, i syfte att visa hur den misslyckade centrumplaneringen kunde resultera i en ny minigolfbana i Jakobstad.

Vad har gått åt alla människor?­ Möjligheten att kommentera­ fritt på sociala medier verkar ibland­ locka fram de allra­ sämsta sidorna­ hos mänskligheten.

Tänker vi aldrig på att vi med våra kommentarer också sårar våra medmänniskor, som har offrat energi på att Jakobstads­borna ska få ett nytt levande centrum? Stadsplane­arkitekter, ritare, politiska beslutsfattare på olika nivåer jämte byggnads­arbetare har lagt själ och hjärta i arbetet och det enda som hörs är klagolåtar.

Otack är världens lön, sägs det, inte utan orsak.

Kverulansen kan säkert i viss mån sättas på konservatismens konto. Som kund och konsument har Jakobstadsbon varit känd för att vilja parkera utanför dörren till affärerna.

I Jakobstad finns också en tradition med gaturally. Bilen har varit en viktig statussymbol samtidigt som många har haft som hobby att bara köra omkring.

Med tanke på hur starkt nostalgin kring gaturallyt och ­Terazzohörnet blommade upp i Jeppisgruppen är det väl helt naturligt att ett bilfritt centrum skrämmer mer än vad det imponerar i just detta diskussionsforum. Men något gott föds sällan ur den här typen av pessimistisk debatt.

Tvärtom tenderar negativa attityder att smitta av sig och spridas. Det är synd. Men debatten på de sociala medierna är knappast representativ för hur de flesta resonerar.

Jag är övertygad om att en majoritet av Jakobstads­borna anser att de smala enkelriktade körfälten och de breda ­trottoarerna är något av det bästa som har hänt staden på senare­ år. Den nya centrumplaneringen tar Jakobstad in i framtiden.

Ta en titt till på hur en stad som Umeå ser ut i dag. Här är en stor del av forna tiders bilgator omgjorda till gågator och torg.

Var är det vi trivs bäst då vi besöker Bryssel eller Paris? Jo, vid någon av gatuserveringarna där vi i lugn och ro kan betrakta myllret omkring oss, inte i taxibilen som förgäves försöker byta fil i en sjufilig rondell.

Ett riktigt stadscentrum ska vara byggt för människor,­ inte för bilar. Det kommer det flesta att märka, senast efter­ att planteringarna och terassborden finns på plats på de breda­ trottoarerna i Jakobstad.

I Jeppisgruppens debatt finns ett bra förslag. Skribenten föreslog att alla sparar debattråden och att deltagarna återkommer till centrumfrågan och sin egen åsikt om ett år då allt är klart.

Man ska aldrig kritisera ett halvfärdigt arbete. Det är en bra tumregel.

Det gäller också för var och en att tänka på hur det vi säger och skriver påverkar andra. Debatt ska föras under ansvar.