Billigare taxi med Uber, billiga övernattningar med Airbnb – delningsekonomin är här för att stanna. Många konsumenter jublar, etablissemanget står på bakhasorna.

I Finland pågår rättsprocesser mot bilister som kört passagerare för Uber, och företaget har lagt verksamheten här på is i väntan på den nya taxi­lagen som ska träda i kraft nästa år.

Både Airbnb och Uber möter starkt motstånd i många av världens storstäder.

Ändå finns det fog för att slå fast att fenomenet kommit för att stanna. Delningsekonomin är vettig användning av vilande tillgångar, ett sätt att ­dryga ut inkomster och – inte minst – en guldgruva för den som skapar en fungerande plattform och kan lansera den globalt.

Svenska Wikipedias definition av fenomenet är kort och koncis: ”Delningsekonomi (efter engelskans sharing economy) innebär olika arrangemang för att hyra, dela eller låna saker i stället för att själv äga dem.”

Delningsekonomi bryter ned gamla stukturer och utmanar etablerade företag och näringsgrenar.

Det är lätt att förstå att hotellnäringen känner oro för att betydligt billigare övernattnings­alternativ stjäl kunder från hotellen och att taxiåkare som hittills skyddats av ett tillståndssystem ryter till om vad som uppfattas som illegitim konkurrens.

Oron är som sagt förståelig men kan knappast hindra utvecklingen.

Där det var internet i sig själv som möjliggjorde näthandeln är det smarttelefonen och en rad appar som är nyckeln till delningsekonomins framgång.

Taxibranschen har vaknat till insikt om att det ­inte räcker med att protestera utan svara med att utveckla sin service. I Finland kan du i dag ­behändigt beställa taxi med appen Valopilkku. Än så länge finns ändå ingen priskonkurrens eller några lågprisskjutsar.

Samtidigt ska man inte vara blåögd idealist­ när det gäller delningsekonomin. Fenomenet­ kan ha oönskade följder. Från många stor­städer ­rapporteras om hur Airbnb ytterligare för­svårar bostadsbristen då det är mycket mer lukrativt att hyra ut sin bostad några nätter i gången än som normalt för längre perioder. Senast skrev Kauppa­lehti (3.8) om läget i Amsterdam där vd:n för ­Amsterdam Marketing Frans van der ­Avert ­betecknar Airbnb som ett miljardföretag som ­”förstör ­städer”. ”I ­Amsterdams kanalområde finns så många Airbnb-lägenheter att staden töms”, hävdar van der Avert,

Och visst, den stora vinnaren är inte den som hyr ut sin bostad eller extraknäcker som Uberchaufför utan bolagen som skapat plattformen.

Dessutom är de extraknäckande förarna bara ett mellansteg i Ubers strategi, på sikt ska de och deras bilar ersättas med självgående elbilar. Då har vi en global jätteaktör som slår ut lokala företagare utan att erbjuda jobb.

Ändå kan delningsekonomi vara både ­ekologiskt och ekonomiskt. Måste man äga sin bil, sin båt ­eller sommarstuga, måste man äga prylar man ­bara behöver ibland? Smarta aktörer kan göra samhällsnytta samtidigt som de skapar en för­mögenhet.