Chefredaktör Kenneth Myntti gläds över den pinfärska statistiken från Finlands Press. Den visar att ÖT:s läsare ökat från i snitt 27 000 per dag till hela 30 000. Siffran gäller antalet papperstidningsläsare. Procentuellt är ökningen den tredje bästa i landet.

– Att vi ökat med 11,1 procent visar att vi valt rätt linje för tidningen. Jag tror att det finns en beställning på relevant och engagerad lokaljournalistik.

Myntti säger att lokaltidningens roll är att beskriva och bevaka läsarens verklighet.

– Tack vare versioneringen med en norr- och en sydupplaga är vi närmare våra läsare i dag. Vi kan satsa på både stort och smått på de versionerade sidorna.

Även upplagemässigt så har ÖT en positiv trend.

– Vi har stadigt förbättrat våra siffror med cirka en halv procentenhet per månad. Nya prenumeranter väljer främst digitalt.

Prenumeranterna har tillgång till båda versionerna av e-tidningen, det innebär alltså att de kan läsa såväl norr- som sydupplagan.

– Det här är ännu lite okänt bland våra läsare. I en del hushåll finns intresse av att ta del av båda upplagorna och det kan man enkelt göra som prenumerant. Om man har sydversionen av papperstidningen kan man läsa norrupplagan på sin dator, eller tvärtom.

Även för försäljningssidan har undersökningen betydelse.

– Det här är ett argument som biter på våra annonsörer. Ju fler de når med sin marknadsföring desto bättre, säger försäljningschef Benny Östman.

Han tillägger att det ökade antalet läsare har känts i luften det senaste halvåret.

– När jag rör mig bland kunderna är det rätt ofta saker som stått i tidningen som diskuteras. ÖT:s artiklar är ofta delade på sociala medier vilket visar att folk uppskattar äkta journalistik, säger han.

Statistiken över antalet läsare har gjorts av Kansallisen Mediatutkimus (KMT). Bland de tidningar som fått fler läsare finns både stora och små. Största ökningen står Demokraatti för med 26,3 procent. Tidningen Ilkka har fått 3,3 procent fler läsare.

Statistiken omfattar också det totala antalet läsare, alltså både print och webb och där har till exempel Hufvudstadsbladet fått 2,5 procent fler läsare, för Pohjalainens del är den totala ökningen på 4,9 procent. I den här statistiken finns inte Österbottens Tidning med bland de tio bästa.