I den lista som Aalto presenterade på en lunch med journalister på tisdagen ingick också en separat minskning med 58 miljoner för andra avdrag som kan göras för arbetsresor.

– De nuvarande kilometerersättningarna är överkompenserande. De kompenserar bilägande för mycket. Vi tänker inte ta bort alla kilometerersättningar, utan vill skära i den överkompenserande biten, säger Aalto.

Han tycker det i princip är rätt att ersätta slitage på den egna bilen och bränslekostnader.

– Men det är inte reko att samhällets skattepengar används till skattefria lönetillägg,

I De grönas förslag till nya avdragsregler skulle den som utnyttjar allmänna transportmedel premieras.

– För tillfället riktas avdragen för arbetsresor alltför mycket till privatbilism. 80 procent riktas till huvudstadsregionen, där det finns många olika alternativ inom kollektivtrafiken och även förekommer trafikstockningar, säger Aalto.

På de håll i landet där kollektivtrafik inte finns som alternativ kan bilägande göras aningen förmånligare än i dag, uppger Aalto.

De gröna tog upp ersättningarna till bilägare redan i sin alternativa budget, som presenterades 2016. Nu ingår de i en större helhet där företagsstöden ska minskas och energiskatter inom industrin ska återinföras.