På valdagen på söndag får berlinarna också rösta i en rådgivande folkomröstning om huruvida den nuvarande huvudflygplatsen Tegel ska få fortsätta sin verksamhet. Trots tidigare beslut om att Tegel ska stängas har flygplatsen fått respit eftersom öppnandet av den nya flygplatsen Brandenburg försenats flera gånger.

Enkäter visar att förseningarna och de skenande kostnaderna för Brandenburgs del gjort att bevarandet av Tegel fått ett ökat stöd. Enligt de nyaste mätningarna stöder upp till 70 procent av berlinarna fortsatt flygverksamhet på Tegel.

De som tycker att Tegel ska stängas anser att Berlin i stället för en central flygplats behöver de tusentals nya bostäder som enligt planerna ska byggas i området. Tysklands centralstyre samt förbundsländerna Berlin och Brandenburg, som äger den nya flygplatsen, anser att Tegel ska stängas. De har inte tagit ställning till vad de tar sig till om Berlinborna röstar för bevarandet av Tegel.

Nationellt skämt

Den nya flygplatsen Brandenburg har i och med alla förseningar och tekniska problem blivit något av ett nationellt skämt och ett varnande exempel på dålig planering och ledning. Berlins nya huvudflygplats skulle ursprungligen kosta två miljarder euro och invigas 2011.

Sedermera har budgeten skenat iväg till minst sex miljarder och öppnandet har flyttats fram gång på gång – så många gånger, att det just nu inte finns något officiellt invigningsdatum i planerna.

Tyska medier bedömer att den nya flygplatsen öppnas tidigast nästa år men sannolikt först 2019. Den nya terminalbyggnaden står i ensamt majestät mitt på landsbygden medan driftskostnaderna löper. Skattebetalarna i Berlin och Brandenburg har fått betala hundratals miljoner euro för förseningarna. (FNB–AFP)

Även tidskriften The Economist har använts som källa för artikeln.