Via ELO:s tjänster för arbetsvälmående kan arbetsgivare få goda råd om hur man förbättrar hälsa, motivation och effektivitet. - Det ligger i arbetsgivarens intresse att hålla sin personal motiverad, engagerad och framför allt frisk. I synnerhet i Finland när vi jobbar allt högre upp i åldrarna. För att vi ska orka hela banan ut lönar det sig att satsa på preventiva åtgärder, säger Mirelle Granvik, utvecklingschef för arbetshälsa på pensionsförsäkringsbolaget ELO. När företag ser att det finns behov av vägledning i dess ledarskap är det ELO de kontaktar. Tillsammans med kunden utreds risker för arbetsoförmåga i företaget och gör upp en strategiplan för hur företaget ska lösa situationen och nå sina mål.

Kartläggning av arbetshälsa

- Det finns både stora och små problem som behöver lösas. Beroende på vilka behov som framkommer gör vi tillsammans med ledningen upp en plan om vilka åtgärder företaget ska vidta för att nå en förbättring. I Österbotten har jag märkt att det finns en stor vilja bland chefer att ta tag i problematiska situationer och tänka framåt. Ett företag som arbetat tillsammans med ELO och gjort upp en treårsplan med Granvik är den österbottniska salladssuccén Fresh Servant. - Vi är ett företag som har mångdubblat vår verksamhet på en väldigt kort tid. Arbetsmiljön ska vara god, trots att vi expanderar hela tiden. Nu är vi redan 208 anställda. Därför tycker vi det är väldigt viktigt att satsa på förebyggande åtgärder, säger Sami Haapasalmi, vd på Fresh Servant. Via ELO har ledningen på Fresh Servant bland annat gått igenom grunderna i utvecklingssamtal och tillsammans utformat en arbetsskyddspolicy. En gång i året tar de också pulsen på hela organisationen. - Hur är personalens välbefinnande? Hur ligger det till med orken och med effektiviteten? Via enkäter kan vi fastställa vilka områden som behöver mer uppmärksamhet, säger Granvik.

Katten på bordet

- En sak som har blivit bättre efter samarbetet med ELO är att cheferna uppmuntrar medarbetarna till att utveckla det egna arbetet i allt högre grad. Vi har blivit bättre på att stödja framtagandet av nya idéer än tidigare. Personalens stressnivå är lägre och kommunikationen bättre. - Vi försöker hålla sjukfrånvaron så låg som möjligt - och motivationen så hög som möjligt. Det ska ju vara roligt att komma till jobbet. Vi har utvecklingssamtal med våra anställda en gång om året, men det betyder inte att det räcker. Det ska finnas en kontinuerlig diskussion året om, säger Haapasalmi. Vad gäller Fresh Servant är Granvik särskilt glad över företagets förmåga att genast ta tag i arbetsmoment och situationer som inte fungerar. - De har genast lyft katten på bordet och bett om verktyg för att lösa problemen. Där finns en vilja att ge rätt typ av stöd åt sin personal. Det är någonting som alla företag borde göra.