Hur brutalt det än kan låta har silvret vid Boliden i Karleby hittills bokstavligen hamnat på soptippen. Det är först nu som det börjat löna sig att ta tillvara de små mängder silver som finns i zinkkoncentratet som kommer till Karleby för att smältas till zinktackor. I malmen från Bolidens Garpenberg-gruva finns nu allt högre halter silver och det här kombinerat med allt bättre teknik gör det hela lönsamt, trots att det handlar om stora investeringar och ett världsmarknadspris på silver som för tillfället är för lågt. – Priset har halverats sedan toppen och det är förstås inte så lyckat just nu, säger Lennart Evrell som är koncernchef för Boliden. Men utvinning av ädelmetaller blir allt viktigare biprodukter för Boliden och inom metallbranschen borde man se långsiktigt på det hela. Redan nu står värdet på utvinningen av guld och silver för cirka en tredje­del av koncernens hela omsättning som ligger på ungefär 4 miljarder euro totalt. För att utvinna silvret krävs en rätt komplicerad process som innebär både filtrering och flotation. Silverkoncentratet skeppas i väg och smälts sedan till silvertackor vid Rönnskärsverken i Skelleftehamn i Sverige. Bygget av den nya silveråtervinningsanläggningen i Karleby startade 2012 och både tidtabell och budget har hållit, uppger Jarmo Herronen som är vd för Boliden i Karleby. Man räknar med att ta tillvara cirka 25 ton silver per år. Det är en anläggning som en person i princip klarar av att övervaka driften på. Bolidens strategi bygger på att ha egna gruvor och smältverk. Koncernen koncentrerar sig främst på utvinning av zink och koppar. Ädel­metaller som guld och silver kommer som biprodukter från produktionen av zink och koppar. – Jämfört med basmetallerna zink och koppar har ädelmetallerna ofta också en annan cykel, säger Evrell. De fungerar som en konjunkturutjämnande faktor. Då ädelmetallerna rankas högt kan i stället basmetallerna ligga ganska lågt och vice versa. I början av oktober köpte Boliden upp Kylylahti gruva i Finland av australiensiska Altona Mining. Gruvan producerar främst koppar men också en liten mängd zink som kommer till Karleby för att förädlas. Företaget ser ny potential i den relativt lilla gruvan. – Området är intressant för oss då det innebar att vi också fick prospekteringsrätt på hela det gamla Outokumpufältet, säger Evrell. Området har undersökts men med gammal teknik som fanns för mer än 30 år sedan och området har inte alls undersökts på djup som ligger djupare än 400 meter. Gruvtekniken har gått framåt och det här skapar nya möjligheter. Enligt Evrell har Boliden alltid legat i framkanten med att använda den senaste tekniken och fabriken i Karleby ett skolexempel för koncernen. Gruvan i Talvivaara som gick i konkurs var också det ett gruvprojekt som använde ny teknik och där gick det snett. – Det finns inget som är så smutsigt som en illa skött gruva. Däremot är miljöpåverkan ganska liten om man gör det på rätt sätt, säger Evrell som påpekar att han inte i detalj känner till hur svåra skadorna på miljön är vid gruvan. Talvivaara har i varje fall gett branschen ett dåligt rykte som kan vara svårt att reparera. – Jag hoppas det i framtiden skulle vara möjligt för små startup-bolag att få mera experthjälp. Det är inte så lätt för en liten aktör att starta i stor skala, säger Evrell. Finns det något intresse alls vid Boliden för Talvivaara? – Vid Talvivaara utvinner man främst nickel och det passar inte riktigt in i vårt sortiment så vi är nog inte intresserade, säger Evrell.