Enligt Karleby Hamns vd Torbjörn Witting har man under de senaste åren upplevt att fartygen blivit allt större inom råvaru- och bulktrafiken. Nu kan man se samma trend inom containertrafiken. De största containerfartygen trafikerar mellan de viktigaste internationella centralhamnarna, de så kallade hubbarna. Dessa fartyg kan rymma upp till 18.000 containrar. Från hubbarna fraktas containrarna vidare på mindre feederfartyg. - Nu håller man också på att utveckla större feederfartyg. Målet är att förbättra kostnadseffektiviteten, vilket är en följd av framför allt det nya svaveldirektivet. Större fartyg kräver större lyftkranar i hamnarna, och Karleby vill hänga med i utvecklingen, säger Witting. Den veckovisa containertrafiken från Karleby går till hamnarna i Antwerpen, Hamburg och Bremerhaven. Den nya lyftkranen som anlände till Silverstenshamnen i onsdags kan hantera containerfartyg på maximalt 20.000 ton, som rymmer högst cirka 1 600 containrar. Lyftens maximala krankapacitet är 140 ton, vilket innebär att Karleby hamn nu har en dubbelt större krankapacitet jämfört med tidigare. Witting berättar att lyften tack vare sin krankapacitet också kan användas inom den så kallade projekttrafiken för att lyfta laster som är för stora och mycket tunga. Den stora lyftkranen på hjul väger i sig 480 ton. Det är fråga om en helt ny typ av lyftkran och kranförarna och montörerna har fått särskild utbildning i hur den ska användas.