Det är tills vidare okänt vilken av piloterna det var. Germanwings har hittills inte offentliggjort piloternas identitet. Det här framgår av röstinspelningen från kabinen, säger en militär källa som deltar i utredningarna till New York Times. Trafiksäkerhetsverket Trafis luftfartsdirektör Pekka Henttu säger att det sannolikt handlade om ett toalettbesök. Enligt tidningens källa, som tagit del av röstinspelningarna i en av de svarta lådorna, hörs hur den utelåsta piloten först knackar på dörren försiktigt, men han får inget svar från sin kollega inifrån cockpit. Senare börjar den utestängde mannen att banka på dörren, men det hörs fortfarande inget. Då försöker den utestängde att slå in dörren. Henttu säger att dörren har en säkerhetsmekanism som kontrolleras inifrån. Piloten som var kvar i förarkabinen kunde alltså hin dra dörren från att öppnas. New York Times skriver att man inte vet varför piloten gick ut. Inspelningen ger inte heller något svar på hur den pilot som satt kvar agerade eller mådde innan kraschen. Konversationen mellan de båda piloterna hade dessförinnan varit lugn och vänlig. Men uppgifterna om utelåsningen gör snarare att det blir ännu fler frågor kring hur kraschen kunde inträffa. Reglerna att ha en låsbar säkerhetsdörr till cockpit utarbetades efter elfte september 2001 och är samma för alla flygbolag i hela världen. I övrigt kan det skilja sig åt mellan bolagen. Malmö Aviation har regler som gör att en pilot aldrig lämnas ensam. – När den andra piloten går ut för att gå på toaletten kommer en kabinanställd in, säger Peter Ödmark, pilot och facklig ordförande vid flygbolaget och tillägger att det alltid går att ta sig in från utsidan om inte personen därinne medvetet stänger den andra ute. Eller om det har blivit något fel på låssystemet. Om uppgifterna stämmer kan det finnas två förklaringar, enligt Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör på nättidningen Travel Insider. Den andra piloten har drabbats av akut sjukdom eller begått självmord. – Akut sjukdom är inte helt ovanligt. Det händer att en pilot måste landa ensam när den andre blivit sjuk. Men det förklarar inte varför planet dök. Det borde ha gått på autopilot. – Då återstår två scenarior: att datorn drabbats av allvarligt fel och vill landa planet eller att piloten medvetet lägger det i dykning, det vill säga självmord säger han, och påpekar att det förekommit fem dokumenterade fall av pilotsjälvmord sedan 1980-talet. Jan Ohlsson ifrågasätter varför Germanwings hittills inte gått ut med namnen på piloterna. – Jag har aldrig varit med om att man tre dygn efter en olycka inte släppt namnen på besättningen, särskilt piloterna. Det är förvånansvärt och lite konstigt.