Polisen har inte hittat något självmordsbrev hemma hos andrepiloten som misstänks ha medvetet kraschat Germanwingsplanet i tisdags, uppger tyska åklagare. Enligt åklagaren visar dokument i hemmet att Andreas Lubitz fick vård för sin sjukdom och att han dolde det för sin arbetsgivare. Han hade också hemlighållit en sjukskrivning för dagen då kraschen inträffade. – I samband med husrannsakan beslagtogs medicinska dokument som tyder på tidigare sjukdom och medicinsk vård för sjukdomen, uppger Düsseldorfs åklagarmyndighet. – Dokumenten visar att Lubitz inte var arbetsförmögen. En del av dokumenten är färska och berör också olycksdagen. De här fynden stöder antagandet att den avlidne dolde sin sjukdom från sin arbetsgivare och sina kolleger. Åklagaren uppgav även att polisen inte hittat några tecken på religiösa eller politiska motiv för Lubitz gärning. Polisen hittade inte heller något självmordsbrev. Enligt Bild sökte Lubitz läkarhjälp 2009 och fick fortfarande behandling för sin depression. Han ska ha tillbringat ett och ett halvt år i psykiatrisk vård. Bild skriver att uppgifterna framgår av dokument som moderbolaget Lufthansa har gett de tyska luftfartsmyndigheterna. Andrepiloten Andreas Lubitz avbröt tillfälligt sin pilotutbildning men han klarade alla test. Lufthansas vd Carsten Spohr berättade om avbrottet i går men sade inget om orsaken till det. Lubitz påbörjade utbildningen 2008 och blev färdig 2013. Lufthansa har vägrat kommentera Lubitz hälsotillstånd. Bild skriver också om de sista minuterna före kraschen. Säkerhetskällor som tidningen intervjuat säger att planets kapten försökte bryta sig in i cockpiten med en yxa men att han inte kunde rubba den pansarförsedda dörren. Germanwings bekräftar att en yxa ingår i planets säkerhetsutrustning.

Expert: Skäl att diskutera om psyktest räcker

Det finns skäl att på nytt överväga om de psykologiska frågorna i de årliga testerna för piloter räcker, säger säkerhetskommitténs ordförande Petri Pitkänen vid pilotfacket Suomen Lentäjäliitto. – De psykologiska testerna görs när man söker in till ett flygbolag eller en flygutbildning. De är de enda omfattande testerna som görs för piloter i Europa. Pitkänen säger att den psykologiska delen i de årliga hälsogranskningarna bygger frågor av typen "hur står det till", och att piloten efter det vid behov skickas till fortsatta undersökningar. I pilotkretsar diskuterar man om den psykiska sidan borde testas noggrannare. – Piloterna antas vara psykiskt och fysiskt friska, och problem kan leda till att man mister sitt certifikat. Därför kan det för många vara svårt att erkänna problem. När det gäller att upptäcka psykiska problem i tid kan det finnas en del att förbättra. Vid ansökan till ett flygbolag eller en flygutbildning testas den psykiska biten till exempel med frågeformulär som påminner om Försvarsmaktens test och genom psykologintervjuer. Testningen av piloterna har diskuterats efter flygolyckan där andrepiloten misstänks ha kraschat ett passagerarplan med flit så att alla 150 personer ombord omkom.