nykarleby. I jumppasalen spelar några åttor och deras föräldrar kåddboll, i en kemisal hörs en dov explosion och på gården vandrar en grupp runt och funderar på vilka träd det är det ser på gården. Patrik Hautanen och Lotta Kåll har laddat upp med en lite annorlunda station, som kallas Futurum. Där får eleverna och föräldrarna prova på virtual reality-glasögon och se skolans nya 3D-printer i full färd med att printa ut en lila plastminiatyr av Jesusstatyn i Rio. Patrik Hautanen vill inte se nyinköpen som prylar i sig, utan som verktyg. Finland kan inte konkurrera med tillverkning, men här finns kreativitet och kunskaper inom design. Det globala tänket är ett arbetssätt vi måste få in i skolan. På sikt kommer webbkameran och mikrofonen att bli våra viktigaste verktyg, men ocksål språkkunskaper kommer att bli allt viktigare för att kunna kommunicera. Temat för dagen är Nykarleby, vilket märks på flera stationer. Utomhus har en grupp fått i uppdrag att bygga en staty av träbitar, och det blir både Kyrkbron och en miniatyr av Nykarleby torg. I husasalarna lär sig eleverna om superbär - som växer i Nykarleby. De får göra supersmoothies av lingon, vinbär och andra bär som är fyllda av näring och antioxidanter. I ett klassrum håller niorna Katya Henriksson och Alfred Backlund i en kahoot-frågesport om Nykarleby. Under dagen får niorna fungera som hjälplärare på de olika stationerna. Katya och Alfred är överens om att det är roligt att hålla i lektionen, roligare än de trodde. De berättar att föräldrarna uppskattat kahoot. – De uppskattade skämtet om att det är mörkt i Jeppo också! De har bidragit med några av frågorna till kahooten som de gjort tillsammans med läraren Anna-Sara Sandvik. Under själva minilektionen har de gett instruktioner, förklarat konceptet med kahoot och gett hjälp om det behövts. Sjuorna Amanda Harald, Amelia Björk och Ella Koski är nöjda med dagens upplägg. De berättar att de gjort Nykarleby-kahooten och pysslat reflexer i form av Nykarlebystjärnan i textilslöjden. Pilligt, men kul, tyckte de. De har också varit på café, där Hem och skola bjöd på kaffe eller saft och chokladbollar. Vi fick den bästa cappucino jag någonsin druckit, berättar Amanda. Det var kul att de hade satsat och piffat till så, och lärarna som serverade hade klätt upp sig och allt, fyller Ella i.