I september lanserade samkommunen Soite en centralisering av färdtjänsten. Redan före det kraxade olyckskorparna, men turbulensen blev kanske större än till och med de största pessimisterna förutspådde.

Tanken bakom reformen var den gamla vanliga, att få ner kostnaderna för servicen. Det skedde genom att man inrätta en central med uppgift att koordinera transporterna, "kyyticentralen". Färdtjänsten är ämnad för dem som inte kan använda kollektivtrafik, men inte nödvändigtvis att få en taxi för sig själv.

Besparingen ska bestå av att flera delar på en taxitransport. Om så sker minskar den totala transportmängden, vilket påverkar taxiföretagarnas situation.

Men det förekom en hel del initialsvårigheter. På det kom misstankarna om att allt inte gått rätt till vid upphandlingen av operatör för "kyyticentralen". Speys Ab som tog hem offerten misstänktes ha haft kopplingar till beslutsfattarna och att det fällde avgörandet.

Till det kom ytterligare att det framgick att offerterna skulle lämnas in som e-post. Det lär i och för sig vara tillåtet. Från Soites sida beslöt man att frångå den modellen i framtiden, för att undvika misstankar om att någon obehörig får reda på innehållet i offerterna.

Oberoende av hur det i verkligheten låg till med kopplingarna mellan Speys och beslutsfattarna blev resultatet oönskat. Det är olyckligt redan att det förekommer misstankar. Man kan knappast vara för försiktig på denna punkt. Styrelsen för Soite har också beslutat att utreda processen och även se om det går att gå in i avtalet.

Det är klart att det kan vara svårt att helt befrias från misstankarna eftersom det är ett avgörande där offerter i praktiken väljs bort. Alla vill försvara sina egna anbud och det är svårt att säga att de är helt jämförbara. Just därför är det ännu viktigare att man inte lämnar onödiga blottor.

I det här fallet förvärrades situationen av att hela systemet fungerade dåligt i början. De som beställt färdtjänst blev utan taxi, eller fick en bil som inte var anpassad till behoven. Det lär ha berott på olika faktorer. En orsak var att uppgifterna om kunderna var ofullständiga.

Den mobilapplikation som taxibilarna skulle ha visade sig också ha brister. Bristerna har rättats till och färdtjänsten fungerar nu bättre än i början.

Från färdtjänstcentralens sida har man även märkt att en del taxibilar avböjer största delen av de transporter som erbjuds, medan andra ta emot uppdragen nästan till 100 procent. Enligt taxiföretagarnas organisationer handlar det inte om att sabotera systemet.

Man har förklarat situationen med bland annat problem med att taxi ska beställas minst två timmar före resan. I den situationen kan alla inte binda sig till den transporten, men risk att under tiden avböja andra transporter som erbjuds. De tycker inte heller att det är deras skyldighet att de ska vara med och rädda ett system som inte fungerar.

Det är förstås ingen ovanlighet att de system som lanseras har sina initialsvårigheter, man har inte lyckats beakta alla eventualiteter. Oftast krävs en hel del finslipning innan det praktiska fungerar.

Det krävs tålamod och överseende från alla håll. I det här fallet är det mera dramatiskt eftersom det handlar om personer som har speciella behov och inte behöver några extra prövningar.En tilläggskrydda i blandningen är att det system som valdes har utvecklats i samarbete med NTM-centralen. Också det har påtalats i offentligheten.

Frågeställningen här är om det man med offentliga medel förvränger konkurrenssituationen. Å andra sidan är väl tanken med NTM-centralernas projekt att utveckla nya modeller. Det pågår i princip i hela EU och det förutsätter att även privata aktörer är med. Om det är bra eller dåligt är en bedömningsfråga.

Turerna kring färdtjänsten visar i vilket fall som helst att det är komplicerat då offentliga sektorn och privata sektorn ska ingå samarbetsavtal. Vårdreformen med dess valfrihet står sannolikt inför en hel del utmaningar av samma typ som färdtjänstcentralen.

Här finns på flera håll risker för att man skapar misstankar om att någon gynnas med skattemedel medan andra missgynnas.