Facebook, Google och Twitter med deras massiva publik har vid flera tillfällen fått stark kritik för att ha spridit falska nyheter. Åtgärder har vidtagits, men nu tar IT-jättarna ytterligare ett steg i kampen.

Under torsdagen meddelades det att plattformarna ska börja använda en ny "förtroendeindikator" som ska hjälpa användare att enklare bedöma om en publicering i flödet är trovärdig, skriver CNN Tech.

Verktyget ska fungera så att när du ser en nyhetsartikel på exempelvis Facebook dyker en ikon upp som du kan trycka på för att läsa mer om vem som är ansvarig för innehållet. Du kommer även tydligare att se om det är en nyhet eller reklam.

"Det här steget är en del i vår större ansträngning att bekämpa falska nyheter och missinformation på Facebook", skrev Andrew Anker, produktchef på Facebook, i ett blogginlägg, enligt CNN.

Förtroendeindikatorn har utvecklats i ett forskningsprojekt vid Santa Clara Universitetet i USA och med i projektet var bland annat journalisten Sally Lehrman.

"I dagens digitaliserade och socialt nätverkande värld är det svårare än någonsin att berätta vad som är korrekt rapportering, reklam eller till och med felaktigt information, säger hon i ett uttalande, enligt CNN.