Valet gjordes av Österbottens handelskammares ICT-utskott. Juryn motiverar sitt val med att Stormossen med hjälp av sitt eget digitala språng har försnabbat och förbättrat kundernas tillgång till information om avfallshantering samt underlättat kundernas besök på återvinningsstationerna.

– Stormossen har inom sin bransch påvisat en vilja och förmåga att förnya sig, och förhoppningsvis inspirerar det utvecklade programmet även andra företag inom avfallsbranschen till digitalisering, säger Harri Suokko som är ordförande för handelskammarens ICT-utskott.

Stormossen har övergått till en digitaliserad tid inom kundservicen genom att lansera den första mobilapplikationen inom avfallsbranschen. Det mobila kundkortet berättigar till gratis besök på återvinningsstationen och ersätter samtidigt det tidigare papperskortet.

Dessutom visar appen alla återvinningsstationer, ekopunkter och nyckelkärl på en karta. Appens sorteringsguide ger kunderna råd om sorteringen och bland nyheterna finns nyttiga tips om återvinning och avfallshantering samt Stormossens meddelanden och händelser. Appen, som nu varit i bruk i ett halvt år, har redan tusentals användare.

– Avfallsbranschen upplevs inte alltid som särskilt intressant och vi hoppas att det här exemplet inspirerar företag inom olika branscher att överväga en utveckling av sin verksamhet och en förbättring av kundupplevelsen med hjälp av digitaliseringen, säger Österbottens handelskammares direktör Paula Erkkilä.