Både Daimler och Volkswagen har fallit med över tre procent på Frankfurtbörsen efter öppningen i måndags. Biltillverkarna väntar spänt på torsdagens utslag i Tysklands högsta förvaltningsdomstol angående körförbud för dieselbilar.

Domstolens beslut kommer dock inte att innebära alltför stora konsekvenser för den tyska fordonsbranschen, enligt bilindustrianalytikern Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School.

– På kort sikt kan ett förbud ha en negativ effekt på den tyska bilindustrin. Men tidigare skandaler har visat att bolag som Volkswagen snabbt återhämtar sig, säger han.

Att förvaltningsdomstolens besked skulle innebära slutet för dieselbilen tror han dock inte på.

– Dieseln kommer finnas kvar även i framtiden. Och då rejält mycket renare.

Men den analysen delar inte bilanalytikern Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet Duisburg-Essen i Tyskland.

– Dieseln nådde sitt bäst före-datum redan för två år sedan. Den snabbt växande el- och hybridbilsteknologin kommer snabbt att göra dieselbilar till en nischprodukt.

VW:s utsläppsbluff

  • Skandalen runt Volkswagen uppdagades 2015 när USA:s miljömyndighet upptäckte att bolaget manipulerat programvaran i flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.
  • Dieselbilarna ska ha "känt av" när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.
  • Utsläppen ska ha varit upp till 40 gånger mer än vad som tillåts – vilket innebär stora bidrag till de luftföroreningar i städer som kräver många människoliv varje år.
  • Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, men det uppdagades ganska snabbt att så var fallet.

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, säger att den svensk-kinesiska biltillverkaren kommer att hjälpa de kunder som köpt dieselfordon som kan utestängas från vissa områden, om miljözoner införs. Några summor eller i detalj hur den hjälpen ska se ut vill han inte gå in på:

– Det är för tidigt att prata om. Men självklart kommer vi att hjälpa kunderna till miljövanligare bilar till ett attraktivt pris.

I de tyska städerna Düsseldorf och Stuttgart, som är säte för Mercedes-Benz och Porsche, har tidigare domslut gett grönt ljus för körförbud för dieselbilar efter att miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe stämt ett antal delstater på grund av den dåliga luftkvaliteten.

Körförbuden överklagades sedan av delstaterna Baden-Württemberg och Nordrhein-Westfalen och har nu nått högsta förvaltningsdomstolen i Tyskland.

– Myndigheter har ett ansvar för att erbjuda medborgarna en bra luftkvalité. Jag hoppas att man hittar ett sätt att lösa detta utan att det drabbar kunder som köpt bilar som uppfyllt alla lagkrav men som plötsligt inte ska kunna användas, säger Volvo-chefen Håkan Samuelsson.

Tysklands bilindustri har de senaste åren pressats av flera skandaler. Senast i januari uppdagades att branschens forskningssamarbete EUGT gjort försök med både apor och människor för att bevisa att dieselavgaser är ofarliga.