Polisen kommer i samband med övervakningen av tungtrafiken särskilt kolla hur kör- och vilotiderna följs, fordonens skick och hur lasten är säkrad.

– Antalet brott och förseelser mot kör- och vilotider har ökat under uppföljningsperioden mellan januari och april. Antalet påföljder uppgår till nästan tusen, vilket är cirka 30 procent mer än vid motsvarande tidpunkt föregående år, säger polisinspektör Kari Onninen vid Polisstyrelsen.

Beträffande busstrafiken är övervakningen inriktad på beställningstrafiken och man kontrollerar särskilt yrkeskompetensen, trafiktillstånd samt antalet passagerare i abonnerade bussar samt användningen av säkerhetsanordningar. Även här kollar man hur kör- och vilotiderna följs.


I december 2015 gjorde Trafikskyddet en enkät där 52 procent svarade att de alltid eller nästan alltid använder säkerhetsbälte när de åker buss. En tredjedel av de som besvarade enkäten meddelade att de aldrig eller mycket sällan använder säkerhetsbälte när de åker buss. De vanligaste orsakerna till att inte använda säkerhetsbälte var att man är van att åka utan säkerhetsbälte och att man glömmer att använda det.

I bussar är det sedan 2006 obligatoriskt att använda säkerhetsbälte. Säkerhetsbälten ska finnas monterade på alla sittplatser i nya bussar från och med 1999. Kravet gäller dock inte bussar som är avsedda för stadstrafik och har platser för stående passagerare. Polisen påminner att man ska använda säkerhetsbälte om sittplatsen är utrustad med ett sådant.