Hård kritik mot flygmyndigheter

NyhetsbildZoom
Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs och ställer in alla flygningar. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Trots bräcklig ekonomi under flera år har Nextjet tillåtits att flyga vidare. Myndigheterna har visserligen hotat med böter och indragna tillstånd, men det blev det egna konkursbeslutet som satte flygplanen på marken för gott. De drabbade kommunerna är kritiska till myndigheternas flathet.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

I slutet av förra sommaren drog Transportstyrelsen in Nextjets flyglicens, men en tillfällig delades snabbt ut. Bakgrunden var en risig ekonomi där det från myndighetens sida ifrågasattes om flygbolaget skulle klara sina ekonomiska åtaganden.

Nytt kapital från ägarna, banktillskott och en försäljning av flygplan räddade finanserna tillräckligt för att Transportstyrelsen senare under hösten återigen delade ut en permanent flyglicens.

– Vi har löpande fortsatt att följa bolaget och haft en bra dialog, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen.

Men nya problem dök snabbt upp.

– Bränslepriserna har stigit, konkurrensen har ökat och så lyckades man inte sälja flygplanen man hade sagt, säger Simon Posluk.

Flygexperten Jan Ohlsson pekar framför allt på det faktum att halvstatliga SAS börjat konkurrera på den viktiga linjen Örnsköldsvik–Arlanda.

– Då drog man, tror jag, undan mattan för Nextjet, säger Jan Ohlsson.

För ett par månader sedan krävde Trafikverket böter av Nextjet eftersom man brutit mot upphandlingsavtalet med Trafikverket.

Men inte ens nu med facit hand säger sig någon av myndigheterna ha kunnat agera annorlunda.

– Vi har agerat så långt vi har haft mandat att agera, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Trafikverket sitter nu i möte för att se hur myndigheten på snabbast sätt kan handla upp ersättningsflyg på de berörda rutterna.

Från de drabbade orternas sida är missnöjet stort med myndigheternas agerande.

– Jag hoppas att Trafikverket lärt sig läxan. De måste ställa krav på flygbolagen, det här är inte första gången något sådant här händer, säger Lars Alriksson (M), kommunstyrelseordförande i Gällivare kommun.

Han pekar på att den egna kommunen och andra berörda påtalat problemen för Trafikverket flera gånger utan effekt.

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan