Till konkursförvaltare har Lars-Henrik Andersson vid advokatfirman Lindahl utsetts. Konkursansökan har skrivits under av vd Magnus Ivarsson och är daterad 14 maj.

I den 19 sidor långa leverantörsskuldlistan som bolagsledningen skickat in till tingsrätten framgår att det affärsdrivande Nextjet Sverige har skulder på närmare 94 miljoner kronor till allt och alla, bland annat flygplatserna som bolaget trafikerat och för leasingavgifter för flygplan.

Även dotterbolaget Nextjet, som sköter själva flygtrafiken, har begärts i konkurs av företagsledningen. Där uppgår leverantörsskulderna till över sju miljoner kronor.

Samtidigt fortsätter Trafikverkets krismöten under dagen för att hitta snabbast tänkbara lösning för att kunna handla upp ersättningsflyg på de drabbade rutterna.

– Vi tittar på det, men är inte framme vid någonting än. Vi fortsätter under förmiddagen, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT.

Nextjet har främst flugit till mindre orter i Norrland, men har också haft destinationer i Finland och Norge. När bolaget meddelade att det gick i konkurs ställdes alla flygningar in med omedelbar verkan.

Konkursbeskedet kom överraskande vid lunchtid på onsdagen, även om bolaget en längre tid dragits med ekonomiska bekymmer. Nextjet fokuserade mest på rutter till mindre orter, där det har saknats alternativ till bolaget. Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman (S) beskriver flygplatsen som navet i regionen.

– Det här är förödande för oss, sade hon efter beskedet i går.

Bolaget kommenterar konkursen i ett pressmeddelande och kallade beslutet för "djupt beklagligt":

"Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats", skrev bolaget.