Nextjets skulder 100 miljoner kronor

NyhetsbildZoom
Nextjet. Foto: Arkiv/Marcus Jansson
Över 100 miljoner kronor i leverantörsskulder. Det framgår av Nextjets konkursansökan som kom in till Attunda tingsrätt i går. "Nextjet AB är på obestånd och detta är inte tillfälligt", skriver vd Magnus Ivarsson i ansökan.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Till konkursförvaltare har Lars-Henrik Andersson vid advokatfirman Lindahl utsetts. Konkursansökan har skrivits under av vd Magnus Ivarsson och är daterad 14 maj.

I den 19 sidor långa leverantörsskuldlistan som bolagsledningen skickat in till tingsrätten framgår att det affärsdrivande Nextjet Sverige har skulder på närmare 94 miljoner kronor till allt och alla, bland annat flygplatserna som bolaget trafikerat och för leasingavgifter för flygplan.

Även dotterbolaget Nextjet, som sköter själva flygtrafiken, har begärts i konkurs av företagsledningen. Där uppgår leverantörsskulderna till över sju miljoner kronor.

Samtidigt fortsätter Trafikverkets krismöten under dagen för att hitta snabbast tänkbara lösning för att kunna handla upp ersättningsflyg på de drabbade rutterna.

– Vi tittar på det, men är inte framme vid någonting än. Vi fortsätter under förmiddagen, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT.

Nextjet har främst flugit till mindre orter i Norrland, men har också haft destinationer i Finland och Norge. När bolaget meddelade att det gick i konkurs ställdes alla flygningar in med omedelbar verkan.

Konkursbeskedet kom överraskande vid lunchtid på onsdagen, även om bolaget en längre tid dragits med ekonomiska bekymmer. Nextjet fokuserade mest på rutter till mindre orter, där det har saknats alternativ till bolaget. Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman (S) beskriver flygplatsen som navet i regionen.

– Det här är förödande för oss, sade hon efter beskedet i går.

Bolaget kommenterar konkursen i ett pressmeddelande och kallade beslutet för "djupt beklagligt":

"Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats", skrev bolaget.

Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan