SAS-chefen: "Vi tar inställda flyg på stort allvar"

NyhetsbildZoom
SAS har ställt in 700 avgångar hittills i sommar. Arkivbild. Foto: Ruud, Vidar
För trångt i de europeiska luftrummen, brist på personal och beställda flygplan som försenats från tillverkaren Airbus. Det är orsakerna till att SAS fått ställa in 700 avgångar hittills i sommar, enligt vice koncernchef Lars Sandahl Sörensen.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

TT har tidigare rapporterat om bemanningskrisen hos SAS dotterbolag SAS Ireland där personalen klagat på usla anställningsvillkor. Lars Sandahl Sörensen, operativ chef och vice koncernchef, bekräftar att man har brist på kabinpersonal.

– Det är korrekt. Vi har heller inte kunnat rekrytera tillräckligt många piloter, men vi rekryterar för fullt nu. De nya kollegorna utbildas och kommer att vara på plats i september och oktober, men vi kommer inte att kunna möta behoven nu under högsäsong, säger han.

25 SAS-flyg ställdes in under helgen och i veckan ska ytterligare 40 avgångar ställas in. Enligt Sandahl Sörensen ligger man just nu på 97,5 procent vad gäller genomförda flygningar, förra sommaren var siffran 99,2 procent.

– Vi transporterar 100 000 kunder varje dag. I de fall där vi måste ställa in flygningar gör vi allt vi kan för att hitta alternativ. Vi tar det här på stort allvar och försöker leva upp till det stora ansvar vi har gentemot kunderna, säger han.

Varför har ni sålt biljetter utan att ha koll på bemanningen?

– Det visste vi ingenting om då vi sålde biljetterna. Vi hade inte förväntat oss sådan trängsel i luftkorridorerna, vilket lett till försenade flyg och att personalen inte hunnit från ett flyg till ett annat. Vi visste heller inte om att vi skulle ha brist på piloter.

– Sett i backspegeln har vi varit för ambitiösa i vårt utbud av nya destinationer för sommaren.

Vad händer med de kunder vars flyg ställts in?

– Om vi inte kan hitta alternativ får man naturligtvis kompensation. Det är ett intensivt tryck hos vår kundtjänst just nu, men vi kämpar för fullt.

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan