|

Handelskamrarna utser viktiga trafikprojekt - Riksåttan och Kvarkentrafiken med på listan

NyhetsbildZoom
Att få med riksväg 8 i stomnätet är med på Handelskamrarnas lista över landets viktigaste trafikprojekt. Bilden är från Bäckliden i Närpes. Foto: Arkiv/Mats Ekman
Infrastrukturen måste säkras för att de Österbottniska företagen ska kunna bevara sin konkurrenskraft. Det hävdar Österbottens Handelskammare som fått med riksåttan och Kvarkentrafiken på listan över de viktigaste trafikprojekten i Fniland.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Handelskamrarna i Finland har utarbetat en lista med landets viktigaste reparations- och utvecklingsområden inom trafiknätet. Från Österbotten nämns fyra projekt, bland annat att få med riksväg 8 i stomnätet och Kvarkenprojektet Midway Alignment.

– Våra företag konkurrerar globalt och i den konkurrensen spelar transporterna en viktig roll. För närvarande är till exempel landsvägstransporterna inte trygga för användarna och på sina ställen är vägarna i sådant skick att de kan skada både frakten och transportutrustningen, säger Österbottens handelskammares verkställande direktör Juha Häkkinen.

Från Handelskammarens håll poängterar man att Finlands ekonomiska framgång till stor del är beroende av exporten och att riksväg 8 är pulsådern som förenar västkustens industribälte med hamnarna och flygplatserna.

I landskapen på västkusten är exportens andel större än för landet i medeltal. Som exempel kan nämnas att av industrins omsättning på handelskammarområdet exporteras 71 procent medan medeltalet för hela landet är 57 procent.

Riksåttans inverkan på Finlands ekonomi är årligen tiotals miljarder euro. Underhållet av och investeringarna i vägen borde relateras till detta, säger Häkkinen

Det övriga Österbottniska projekten på listan är utvecklandet av riksväg 3 samt utvecklandet av järnvägstrafiken vilket innebär en elektrifiering av sträckan Ylivieska-Iisalmi och ett bygge av dubbelspår mellan Seinäjoki och Tammerfors

Handelskamrarnas förteckning över trafikprojekten är en lista över de värsta flaskhalsarna inom trafiken och över betydelsefulla utvecklingsobjekt runt om i Finland. Förteckningen riktar in sig på en långsiktig utveckling av trafiksystemet och kan fungera som verktyg åt beslutsfattarna.

– På handelskamrarnas lista över trafikprojekt finns nu många projekt där man beaktar målsättningarna att minska utsläppen från trafiken och företagens transportbehov. Listan är speciellt aktuell just nu då trafikens stomvägnät och det 12-åriga programmet diskuteras, konstaterar Centralhandelskammarens trafikexpert Kaisa Saario som sammanställt listan.

Listan är ett återkommande projekt hos Handelskammaren. Även i fjol fanns riksåttan och Kvarkentrafiken. Det gjorde även infartsleden till Jakobstad via väg 68. Det sistnämnda projektet har sedan dess fått pengar ur regeringens tilläggsbudget.

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan