Lokalt 8.9.2018

"Målet är förintat" – katastrofen som utredaren aldrig glömmer

35 år sedan. Ett passagerarplan med 269 personer ombord försvinner vid Sovjets kust. Kalla krigets värsta kris på över 20 år. En finlandssvensk ska utreda vad som egentligen hänt.

Caj Frostell vid det monterade vraket av Malaysia Airlines flight 17 som sköts ned i Ukraina 2014, en utredning han också medverkat i.
Korean Air Lines Boeing 747-230B en tid innan sin sista resa, här stående i Honolulu.
En av nyckelpersonerna vid nedskjutningen, Anatoli Kornukov, var kommendör för ryska flygvapnet när han fick en utmärkelse av president Vladimir Putin år 2000.
Dödsmaskinerna som styrdes av major Genadi Osipovich den 1 september 1983, det sovjetiska jaktplanet Sukhoi SU-15 med tillhörande K-8-missil.
Färdskrivarna beslagtogs av Sovjet och hemlighölls i tio år.
Öppningen av planets färdskrivare var ett stort ögonblick i utredningen. På plats var världsledande experten på färdskrivare Bernie Caiger, Alain Serres från franska flygsäkerhetsmyndigheten samt Caj Frostell.
Den ena "svarta lådan" innehöll ljudinspelning från cockpit under sista halvtimmen av KE 007:s färd. Lådorna är gjorda för att tåla mycket.
Planets färdskrivare analyseras i Paris 1993. Caj Frostell längs till höger.
Caj Frostell har ägnat hela sitt yrkesliv åt flygsäkerhet, och jobbar som pensionär fortfarande som konsult och rådgivare. Hemlandet Finland besöker har ett antal gånger per år.
Caj Frostell blev haveriutredare för FN 1980.

Läs webbnyheterna för endast 13,90 € /månad

Ingen bindningstid, du bestämmer när du läst färdigt.

ÖT Digital 13,90 € /månad Jag är redan prenumerant