Landskapsdirektör Kaj Suomela hoppfull efter möte om Riksåttan

NyhetsbildZoom
Landskapsdirektör Kaj Suomela besökte riksdagen på onsdag för att diskutera riksväg åtta med bland andra talmannen och kommunikationsutskottets ordförande. Foto: Mikael Nybacka
Representanter för de tre österbottniska landskapen bjöds in av talmannen för att diskutera stomnätet och framtiden för riksväg åtta.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Landskapsdirektörerna från Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten var tillsammans med Seinäjokis stadsdirektör inbjudna till riksdagen på onsdag för att diskutera det föreslagna stomvägnätet. Initiativ till mötet hade tagits av talman Paula Risikko (Saml).

– Tanken var att vi skulle få diskutera och framföra våra tankar kring stomnätet, och framförallt Riksåttan, säger Österbottens landskapsdirektör Kaj Suomela.

De lyssnade på oss och hade nog förstått hur viktigt det här är för oss.
Kaj Suomela

Med på mötet var också kommunikationsutskottets ordförande Ari Jalonen (Blå). Enligt Suomela blev det en bra diskussion och han är glad att mötet ordnades.

– De lyssnade på oss och hade nog förstått hur viktigt det här är för oss. Jag är smått hoppfull för Riksåttan, men inget är ju klart före det är klart.

Under mötet framförde man argumenten för varför hela riksväg åtta borde ingå i det stomvägnät som ska skapas. Som förslaget ser ut i dag skulle stora delar av vägen bli utanför.

– Vi lyfte fram att det inte går någon järnväg längs kusten utan vägen är enda sättet att transportera. Det är en viktig väg för österbottningarna och vi har två universitetssjukhus i var enda som är beroende av säkra transporter.

Man lyfte också fram att många specialtransporter använder Riksåttan då det byggs mycket vindkraft i Österbotten och Wärtsilä bygger sina motorer i Vasa.

– Wärtsiläs satsning i Vasa kom nog tacknämligt. De visade att de tror på Österbotten och det ger oss betydligt mer pondus.

Suomela tog även upp det aviga i att stomvägnätet gör en avstickare från riksväg tre via Seinäjoki vilket gör sträckan mellan Tammerfors och Vasa längre.

– Det blir 20 kilometer mer så inte är det realistiskt att någon skulle börja köra den vägen.

Sträckningen av riksväg tre ändras inte men om en del av den har lägre klass är farhågan att underhållet blir sämre där.

– Det där blir en utmaning. För här får vi inte draghjälp av Södra Österbotten.

För Suomela blir det snart en ny Helsingforsresa i samma ärende. Den 21 september ska samma tre landskap tillsammans med handelskammaren träffa kommunikationsminister Anne Berner (C).

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan