ÖT har firat sina tio år med läsarkonserter och jubileumstidning, nu fortsätter firandet med ett högaktuellt event. Temat är starka varumärken.

Flera experter medverkar, bland andra Roleff Kråkström som vet hur man förvaltar ett internationellt varumärke - närmare bestämt Mumin. Han talar under rubriken "Att rädda ett varumärke". På engelska benämner han sitt föredrag "Saving the Moomins".

Hur kände du inför uppgiften "rädda Mumin"?
- Det kändes intressant och inspirerande. Vi närmar oss inte Mumin som något monumentalt problem varje dag, vi är budbärare en tid och sedan tar någon annan vid, säger Roleff Kråkström.

Men sedan du inledde arbetet för tio år sedan har Moomin Characters vuxit med 1000 procent. Något monumentalt har hänt.
- Det är möjligt att företaget vuxit lika mycket ändå, men vi har ändrat nästan allt som går att ändra. Det är otroligt viktigt att göra förändringar trots att något funnits en lång tid och göra det attraktivt för nästa generation.

Alla som kommer till eventet har ju inte ett stort varumärke som Mumin att jobba med, vad kan du inspirera till?
- Jag tror i själva verket att det fantastiska med Mumin är att det varit så litet. Förutsättningarna har inte varit predestinerade, säger han.
- Om man i Norden jobbar målmedvetet, med det helt unika samhälle och de unika värderingar vi har, kan man komma ganska långt.
Det är orsaken till att företaget också grundat agenturen Rights & Brands, Förlaget och moomin.com.

Johanna Tidström har grundat somessa.com, ett nätverk som sammanför företag och influencers, det vill säga personer som påverkar genom sociala medier som bloggar, Instagram och Youtube.
- Mitt företag behövde synlighet i sociala medier men jag hade problem med att hitta mindre och mer lokala influencers, säger hon.
Enligt Johanna Tidström finns ett stort intresse för influencermarknadsföring.
- Företag behöver synas i och rekommenderas av flera kanaler. Det är i och för sig inget nytt, djungeltelegrafen har funnits i alla tider, men digitaliseringen ger nya möjligheter.

Om man i Norden jobbar målmedvetet, med det helt unika samhälle och de unika värderingar vi har, kan man komma ganska långt.
Roleff Kråkström
Managing Director för Moomin Characters Oy Ltd

Sedan augusti är Kajsa Dahlbäck ny enhetschef för Yrkeshögskolan Novias enhet i Jakobstad med utbildning inom kulturområdet. Hon har funderat på budskapet i skyltarna "Här bor kvaliteten".
- Vi ska kunna och våga vara lokala, samtidigt som vi inte sticker under stol med att kvaliteten på undervisningen är hög, säger hon.
Digitala lösningar har vänt upp och ner på såväl möjligheter som begränsningar de senaste tjugo åren. Men det lokala, småskaliga, är en tillgång.
- Vi är ett litet campus och vi kan vara personliga. Det blir inte anonymiserat, och det är något alla våra gästlärare tar upp som en positiv sak.

Ralf Blomqvist från konsult- och kommunikationsbyrån Main Dialog fungerar som moderator.
- Varumärkesfrågor är något som alla företag och organisationer har anledning att fundera på, säger han.
Regionen har påfallande många starka varumärken, i vissa fall till och med världsledande inom sin nisch, påpekar Blomqvist.
- Det handlar om företag, men också om fenomen och personer. Det här är något vi borde prata mycket mera om.

För ÖT som lokal nyhetsförmedlare har varumärket stor betydelse. Den här typen av evenemang är enligt chefredaktör Kenneth Myntti en ny uppgift för mediehuset.
- Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri, har sagt att ju mer digital världen blir, desto viktigare blir fysiska möten mellan människor, säger Myntti.
Vårens konserter var uppskattade. Läsarna tyckte det var roligt att få något nytt. Förra veckan introducerades ÖT:s nyhetsbrev, som skickas ut på måndagsmorgnar.
- Med nyhetsbreven vill vi visa att det lönar sig att vara prenumerant. Nu handlar det om att ringa in vår roll i samhället.

ÖT:s samarbetspartners är inte slumpmässigt valda.
- Concordia har ett ansvar att utveckla regionen, det är även vi måna om.
Kenneth Myntti nämner ÖT:s engagemang i det statliga förslaget om stomvägnätet.
-En journalists och en lokaltidnings uppgift är att uppmärksamma orättvisor och förhoppningsvis kunna rätta till dem genom offentligheten.
Ett annat uppdrag är att lyfta fram ny kunskap och nya idéer. Där kommer Arbis in.
- Anders Wingren har gjort ett stort arbete i Nykarleby och trappar nu upp folkbildningen som varumärke även i Jakobstad. Därför passar det bra att visa var vi står. Det betyder inte att vi inte kritiskt ska granska lokala makthavare, men också att vi är måna om en positiv utveckling.

Eventets målgrupp är framför allt lokala beslutsfattare och företagare, men alla som är intresserade av ämnet är välkomna. Inför eventet kommer ÖT att publicera artiklar om starka lokala varumärken.

Starka varumärken

  • Vad: ÖT:s jubileumsevent om starka varumärken.
  • Vem: Roleff Kråkström, Managing Director på Moomin Characters Oy Ltd, Johanna Tidström, grundare av somessa.com och Kajsa Dahlbäck, enhetschef för Yrkeshögskolan Novias enhet i Jakobstad med utbildning inom kulturområdet. ÖT:s chefredaktör Kenneth Myntti hälsar välkommen, Ralf Blomqvist från konsult- och kommunikationsbyrån Main Dialog modererar diskussionen och Concordias vd Jarl Sundqvist konkluderar.
  • Var och när: Schaumansalen onsdag 24.10 klockan 13-16.30.
  • Arrangörer: Österbottens Tidning, Concordia och Jakobstads Arbis.