|

Filmrecension: Second act

NyhetsbildZoom
Jennifer Lopez visar att man kommer långt genom att vara ”gatusmart” i komedin ”Second act”. För regin står Peter Segal ("50 first dates", "Anger management"). Pressbild. Foto: SF Studios
Jennifer Lopez kämpar sig än en gång upp från förorten till framgången i dramakomedin ”Second act” där hon spelar en säljare som får en andra chans att förverkliga sina drömmar.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Den enda som står i vägen för din egen lycka är du själv, är sensmoralen som trummas in i 40-plussaren Maya (Jennifer Lopez) strax innan hon skyndar iväg mot en möjlig chefsbefordran. Att det är Mayas framåtanda som har lett till ökad försäljning i butiken där hon arbetar spelar ingen roll i arbetsgivarens ögon, som ger jobbet till en man med bättre meriter. På papperet i alla fall.

Med all rätt hånar hon dem – ”människorna med utbildning som sitter i sina fina hus, döper sina barn efter frukter och bestiger Kilimanjaro”. Ett ganska roligt skämt mitt i det sötsliskiga.

I filmen spelar Jennifer Lopez säljaren Maya Vargas vars omtänksamme pojkvän Trey (Milo Ventimiglia) vill bilda familj, medan hon vill satsa på karriären. Pressbild. Foto: SF Studios


Inte helt oväntat landar snart Maya, mot alla odds, en högre position på ett glassigt kontorskomplex på Manhattan, efter att ha fått litet hjälp med cv:t av sin gudson. Han som fått ett Google-stipendium och är en rackare på att fabulera hemsidor och Facebook-konton. Voilá! Möt Maya Vargas, Harvard-student som talar flytande mandarin.

Planen går som smort och snart får Maya chansen att lansera en ny hudvårdsprodukt. Hm. Ungefär som Jennifer Lopez själv gjorde ifjol. Är ”Second act” en illa dold reklamkampanj för skönhetsentreprenören Lopez?

Att manusförfattaren Elaine Goldsmith-Thomas har producerat flera av Lopez tidigare filmer (däribland ”Kärleken checkar in”), en tv-dokumentär om hennes världsturné 2014 och samproducerat tv-serien ”The Fosters” med stjärnan talar åtminstone för att manuset är skräddarsytt.

Om man bortser från varumärkesbyggandet har filmen ett visst underhållningsvärde. Den lyckas framföra idén om att en familj faktiskt kan bestå av två personer som älskar varandra (med eller utan barn), och att kvinnor som är konkurrenter också kan respektera varandra.

Roligast är den lilla klicken runt Lopez på det nya jobbet. Som den höjdrädda assistenten Ariana (komikern Charlyne Yi), och karriärklättraren Hildy (komiskt gestaltad av Annaleigh Ashford, känd från ”Masters of sex”).

Tyvärr är det svårt att skaka av sig känslan av att man främst är en konsument, av framgångssagor och ansiktskrämer.

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Nyhetsbild
Ekonomi

Marja Raks nya kollektion är klar: "Roligt att vara igång igen"

JAKOBSTAD Stilen är den samma som förr. Marja Raks nya kollektion bär hennes eget namn och kläderna kommer i första hand tillverkas enligt beställning.

Nyhetsbild
Ekonomi

Undersökning: Nyheter om aktuella samhällsfrågor som berör dem själva intresserar unga

Unga i åldern 18–34 läser mest nyheter som på olika sätt handlar om framtiden, visar en ny utredning.

Nyhetsbild
Lokalt

Sex kandidater blev tre – ÅA väljer ny rektor senast i mars

Sex kandidater har intervjuats för jobbet som rektor för Åbo Akademi. Tre av dem går nu vidare till nästa valomgång.

Nyhetsbild
Övriga annonser

Puustelli levererar mer än bara kök

ANNONS FRÅN PUUSTELLI

Nyckeln i hand-konceptet är väletablerat och känt då det gäller nybyggen och egnahemshus. Även andra aktörer har anammat samma tänk – Puustelli är en av dem. Varumärket förknippas i första hand med kök, men står numera för mycket mer än så.

Mest läst senaste veckan