Prenumerationstjänst på kaffe blev en vinnande idé

NyhetsbildZoom
Zacharias Åstrands företag Kahvi Pöllö fick ett stort erkännande på torsdagens UF-mässa i Karleby. Foto: Mia Mattsson
På kort tid har Zacharias Åstrands utvecklat sin idé till ett företag som står redo att inleda sin verksamhet. På torsdagen utsågs Kahvipöllö till Österbottens bästa UF-företag.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

På torsdagsförmiddagen fylldes Rewell Center med ungdomar som presenterade sina Ung Företagsamhet (UF) – företag i semifinalen i "Våga vara företagsam"-tävlingen. 

För Zacharias Åstrand från Jakobstads Gymnasium blev dagen en fullträff. Hans företag Kahvipöllö utsågs till bästa företag.

– Det ligger mycket jobba bakom det. När jag gick runt bland utställarna i dag kunde jag konstatera att det fanns många vassa konkurrenter så det var en väldigt glad överraskning att det gick så här bra.

Det har gått väldigt fort. Jag kom på idén för tre-fyra månader sedan, men det är under den senaste en och en halv månaden som jag verkligen har kommit i gång.
Zacharias Åstrand
 

Att Åstrands Kahvipöllö utsågs till bästa företag innebär samtidigt att han är klar för finalen i Helsingfors senare under läsåret. 

Den prisbelönta affärsidén kläcktes för några månader sedan. 

– Det har gått väldigt fort. Jag kom på idén för tre-fyra månader sedan, men det är under den senaste en och en halv månaden som jag verkligen har kommit i gång.

Intresset för företagandet har han ärvt av sin bror och när gymnasiet erbjöd en kurs i företagande var han med på tåget.

– Det har varit bra eftersom jag hela tiden har haft deadlines, annars hade jag nog inte legat på lika hårt.

Och vad är affärsidén?

– Det handlar om att sälja kaffe som en prenumerationstjänst. En gång i månaden ska kunderna få hem kaffet på posten. Man kan väl säga är att mitt mål är att folk ska dricka lite mindre, men mer högkvalitativt kaffe, säger Zacharias Åstrand. 

Än så länge har Åstrand inga säkra kunder, men förhoppningen är att det ska lossna på allvar ännu.

– Jag har varit på flera UF-mässor och det är väldigt många som har visat intresse och kommenterat att de inte har sett något liknande någon annanstans. Jag har samlat in kontaktuppgifter av alla som varit intresserade hittills och inom kort kommer jag att skicka ut ett välkomstbrev. 

Eftersom kaffet kommer att skickas med posten ser Åstrand hela Finland som sitt marknadsområde. När det gäller marknadsföringen kommer han att satsa på tekniska lösningar som sociala medier och google. 

Själva kaffet kommer från det absoluta närområdet.

– Jag har så pass tur att vi har vårt eget mikrobryggeri här i form av Rogers Coffee. Han är min absolut största samarbetspartner.

AllOutPC UF och företagaren Kevin Björkman, också han från Jakobstads gymnasium nominerades som bästa försäljare och bästa UF-företag.

Kommentarer

Mest läst senaste veckan