|

Oxfam kritiseras för sexskandal i Haiti

NyhetsbildZoom
Det var i samband med hjälparbete efter jordbävningen i Haiti som sexköpen ska ha gjorts. Arkivbild. Foto: Gregory Bull/AP
Hjälporganisationen Oxfams brittiska avdelning får stark kritik för sitt agerande i samband med att anställda köpt sex i Haiti 2011. Organisationen svek sitt uppdrag, konstaterar en ny myndighetsrapport.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Misstankarna om sexköp dök upp för drygt ett år sedan och ledde till att Oxfam förlorade över 7 000 givare, skriver Sky. Sedan dess tillåts inte organisationen verka i Haiti och brittiska myndigheter har utrett dess agerande.

I rapporten beskrivs hur organisationen i det nyss jordbävningsdrabbade landet präglades av en dålig kultur där anklagelserna om oegentligheter inte togs på allvar.

Svek sitt uppdrag

Oxfam svek sitt uppdrag att skydda och hjälpa människor, skriver rapportförfattarna vidare och framhåller samtidigt hur ingen organisation är viktigare än sitt uppdrag att hjälpa människor.

Oxfams ordförande i Storbritannien, Caroline Thomson säger i en video på organisationens hemsida att hon accepterar rapportens slutsatser.

– Det som hände på Haiti är en skam och vi beklagar djupt det som inträffade. Jag vill återigen be om ursäkt till Haitis befolkning och till våra givare här hemma. Vi svek er, säger hon i videon.

Fyra sparkades

Organisationen genomförde kort efter brottsmisstankarna först uppdagades en egen utredning, som resulterade i att fyra medarbetare fick sparken och ytterligare tre lämnade organisationen frivilligt. Bland dem som tvingades bort var den dåvarande landschefen i Haiti.

Den direkta konsekvensen av myndighetsrapporten är en offentlig varning.

|

Märklig Google-översättning förbryllar

Nyhetsbild
Googles översättningsprogram har översatt ordet "bekymrad" till "glad" på kinesiska. Arkivbild. Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/TT
Mitt under dagar av intensiva protester har flera användare på sociala medier i Hongkong reagerat på en motsägelsefull översättning i tjänsten Google translate. Felet väcker frågor om Fastlandskinas försök att slå ned på kritik mot dess politik.

Mest läst senaste veckan