Unga möter psykisk ohälsa i skolan – här är deras råd

Kramar, kroppskontakt och att finnas där räcker långt när en vän behöver stöd, säger de unga. Och uppmana den som mår dåligt söka professionell hjälp Zoom
Foto: William Perugini/123.RF

Kramar, kroppskontakt och att finnas där räcker långt när en vän behöver stöd, säger de unga. Och uppmana den som mår dåligt söka professionell hjälp

Mer än hälften av de 788 ungdomar som svarade på Vasabladets och Österbottens Tidnings undersökning om psykisk ohälsa i skolan har själva drabbats. Här delar de med sig av råd de skulle ge en vän som inte mår bra.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"


 

Mitt bästa råd om en vän ber om hjälp för att hen mår psykiskt dåligt:

***
"Berätta för mig om du vill, jag lyssnar. Vill du så kan vi tillsammans söka hjälp."

***
"Tala med en vuxen."


***
"Sök hjälp och var inte rädd att prata."


***
"Boka tid till läkare, gå dit tillsammans med vännen."


***
"Sök professionell hjälp. Motion och sånt tar en bara en bit på vägen. Psykiskt sjuka behöver professionell hjälp."


***
"Ta ett andetag i taget mot ett bättre mående!"


***
"Det finns inga rätta svar, vi kan inte veta exakt vad en människan känner och tänker. Men att finnas där räcker långt. Våga uppmana till att söka professionell hjälp, stöd din vän i dessa tider."


***
"Sök hjälp! Det är väldigt läskigt att söka hjälp hos psykolog, men psykisk ohälsa är inget man kan fixa med ett hemmabygge. Och räkna inte med att göra stora framsteg redan vid de fem första mötena med din psykolog. Det är först när man lärt känna hen som man sakta kan börja släppa på det som tynger."


***
"Det kan ta år, men det är det värt. Håll ut under den resan. Det blir bättre."


***
"Börja leva utifrån ditt hjärta i stället för din hjärna."


***
"Flytta bort från Österbotten."


***
"Prata med någon om det, det hjälper alltid att öppna upp sig.
Träna, gör någonting roligt fast du inte vill det."


***
"Börja meditera. Ta reda på vad du kan göra själv för att du ska må bättre, med att äta och sova bra, andas, avslappning, självhjälpsböcker och så vidare.
Tänk inte bara att andra, vuxna, ska lösa det åt dig. Du kan göra saker själv för att må bättre."


***
"Prata om det! Den psykiska ohälsan trycker ofta på det som man aldrig skulle vilja prata om, därför är det viktigt att lyfta fram det i ljuset i stället för att stänga in det.
Men det är också viktigt att inte förvänta sig professionell hjälp av en "vanlig kompis", för det blir väldigt tungt."


***
"Sök hjälp och prata med folk!
Det hjälpte så mycket för mig att min familj och pojkvän visste ungefär vad som pågick, så de visste hurdana situationer som kunde vara jobbiga för mig."


***
"Ge inte upp. Det BLIR bättre en dag. Ta en dag i taget."


***
"Hang in there, det blir alltid bättre!
Det finns många runt om som vill stödja och hjälpa."


***
"Ta kontakt med någon yrkeskunnig inom psykisk ohälsa.
En närstående har inte tillräcklig kunskap för att hjälpa ordentligt. De är bra på att lyssna men mår man tillräckligt dåligt behövs professionell hjälp i tid."


***
"Uppmuntra din vän att prata om det, håll inte känslorna inombords.
Mot ångest är mitt bästa tips att andas och försöka fokusera på nåt annat.
Ta dej upp ur spiralen! Ju mer du tänker på nåt desto värre blir det, så försök slippa ur den onda spiralen, så är du på god väg."


***
"Du är värd att må bra och du är värd att få vård oavsett om du endast mår lite dåligt eller om du mår väldigt dåligt.
Jämför inte ditt mående med någon annan, alla har olika vägar och allas vägar mot tillfrisknande ser olika ut!!"


***
Be hippie, be happy! Stäng av instagramhjärnan och lev i nuet.

***
"Det blir bättre.
Oavsett hur jobbigt man har det så tar man sig genom det fast man inte tror det."


***
"Det är okej att må skit ibland."


***
"Bara det att man stiger upp ur sängen på morgonen är väldigt viktigt.
Hitta något syfte med varje dag. Det behöver inte vara svåra eller invecklade saker, men något litet varje dag.
Själv kunde jag ha som mål en dag att stiga upp ur sängen, äta frukost, gå ut på en 20 minuters promenad.
Det var allt, och lyckades jag med det så var det superbra!"


***
"Lyssna och visa att du finns där.
Säg inte att du vet hur det känns för det kan du inte veta.
Hjälp eventuellt kompisen att söka hjälp, för du ska inte behöva bära ansvaret för hens problem."


***
"Sätt dig ner och lyssna på din vän.
Se till att vännen får en bra terapeut att prata med.
Du kan inte bli din väns terapeut, det kommer bara att göra dig själv sjuk. Men lyssna ibland och bara finns där.
Ring med jämna mellanrum, hälsa på oanmäld med något att äta, berätta dåliga vitsar... Din vän kommer inte att orka hålla kontakten så det blir upp till dej att göra det."

Visa fler
Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Eget språktest på Vasa centralsjukhus redan i höst – juridiskt inga problem

Vasa centralsjukhus anställer cirka hundra nya varje år. Ett tjugotal av de personerna tros kunna anställas utifrån sjukhusets eget språktest.
Foto: Arkiv/Mikael Nybacka

Vasa centralsjukhus anställer cirka hundra nya varje år. Ett tjugotal av de personerna tros kunna anställas utifrån sjukhusets eget språktest.

Kring tjugo av alla de som centralsjukhuset anställer varje år lär gynnas då de slipper det statliga språkprovet. Eget test blir enklare.

Vill du läsa hela artikeln?

Obegränsad tillgång till webbnyheter och e-tidningen.

1 månad för 1 €

Mest läst senaste veckan