Vad är Ifrågasätt, vad gör ni och var finns ni?

– Ifrågasätt, eller Ifrågasätt Media Sverige AB som bolaget egentligen heter, är ett litet bolag beläget i Malmö, Sverige. Det grundades 2015 av Gustav Hjärn. Ifrågasätt arbetar med att ta fram lösningar för publicister och läsare som möjliggör seriös och intressant interaktion på nyhetssajternas egna sidor.

– Bolagets första produkt lanserades 2017 i Sverige. Med tjänsten tar Ifrågasätt ett helhetsgrepp för att försöka öka kvaliteten på läsarinteraktionen. Detta görs bland annat genom att Ifrågasätt säkerställer identiteten på alla som kommenterar, samt med en blandning av automatisering och manuellt arbete modererar kommentarerna som publiceras.

– Målet med Ifrågasätts produkter är dels att ge läsare möjligheten att diskutera nyheter och bidra med nya perspektiv och idéer i direkt anslutning till artiklarna, dels att hjälpa tidningarna öka intresset hos sina läsare. I en tid när fler och fler tröttnar på sociala medier är det viktigt att ge läsarna en seriös plattform att engagera sig på där det finns system som hanterar och arbetar mot näthat och troll. Ifrågasätts uppfattning är att nyhetstidningarnas webbsajter är de bästa platserna för detta.
 
Hur gör man för att få en inloggning och när behöver jag logga in?

– För att kunna kommentera behövs det ett Ifrågasätt-konto. Detta skapar man antingen genom att i ett kommentarsflöde på tidningssajten klicka på knappen "Logga in/Skapa konto” som är placerad överst i kommentarsflödet.
 
– När kontot är skapat loggar läsaren in och hålls sedan inloggad tills läsaren aktivt väljer att logga ut eller byter till en annan dator/enhet. Har en läsare också skapat ett Ifrågasätt-konto går detta att använda för att kommentera på alla tidningar som är anslutna till Ifrågasätt.

För att skaffa inloggning till den nya kommentarsfunktionen behöver du identifiera dig elektroniskt första gången. Det kan man exempelvis göra med bankkoder. Den som inte har möjlighet att göra det kan höra av sig till Ifrågasätt och ordna identifieringen på annat sätt.
 
Vilka kunder har ni förutom oss?

– Vi har nästan 40 tidningar som använder, eller inom kort kommer att använda, Ifrågasätts lösning för kommentarer. Dessa tidningar finns i Finland, Sverige och Norge. Bland Ifrågasätts kunder finns några av Nordens största tidningar som exempelvis  Dagens Nyheter (Sveriges största morgontidning), Dagens industri (Nordens största affärstidning) samt Göteborgs-Posten (Västsveriges största morgontidning).
 
Vad gör ni med våra lagrade inloggningsuppgifter?

– Ifrågasätt samlar först och främst in personuppgifter av sina användare i syfte att säkerställa identiteten på dem som kommenterar. Det görs för att förhindra bottar samt för att säkerställa att varje användare enbart har ett konto, och en röst.

– Med en identitet bakom varje konto kan tidningen också öka transparensen bland kommentarerna då tidningen, på artikelbasis, kan välja om kommentarerna skall ske under riktigt namn, eller om det är tillåtet att använda ett alias.
Utöver detta skäl för insamling av personuppgifter vill Ifrågasätt även arbeta för att rekommendera sina användare relevanta artiklar och diskussioner hos de tidningar som använder Ifrågasätts lösning för kommentarer, samt för att kontinuerligt förbättra produkterna, inklusive modereringen.

– Vi är noga med hur våra användares personuppgifter hanteras och arbetar kontinuerligt med säkerheten för denna data. Bland annat håller Ifrågasatt sina databaser krypterade, och har dessutom ytterligare kryptering på delar av personuppgifterna. Ifrågasätt rensar dessutom automatiskt, kontinuerligt, personuppgifter samt använder sig av externa säkerhetsföretag för att genomföra säkerhetstester. På ifragasatt.com går det att läsa vår fullständiga personuppgiftspolicy.

På HSS Medias artiklar kan man inte skapa en signatur för att kommentera utan alla använder sitt eget namn.