Första vätgasdrivna passagerarflygplanet har gjort sin jungfrutur – "avgaserna" är vatten

Avgaserna från det vätgasdrivna testflygplanet består av vatten. Zoom
Foto: Zeroavia/TT

Avgaserna från det vätgasdrivna testflygplanet består av vatten.

Den brittiska flygplanstillverkaren Zeroavia har genomfört världens första provtur med ett vätgasdrivet passagerarflygplan.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Planet, en Piper M-klass med plats för sex personer, drivs av en elmotor som får ström från bränsleceller.

Fördelen med bränsleceller som matas med vätgas är att vikten blir lägre jämfört med att lagra motsvarande energimängd i batterier. Nackdelen med bägge lösningarna är att räckvidden än så länge är mycket begränsad.

Den 20 minuter långa premiärturen ägde rum vid företagets testanläggning i Cranfield. Nästa steg i utvecklingen är att före årets slut klara av en cirka 40 mil lång flygning, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Vaseks Peter Källberg: "Flygen står på marken så länge som efterfrågan inte finns"

Finnairs flygplansflotta står på marken så länge som det inte finns efterfrågan.
Foto: Vesa Moilanen

Finnairs flygplansflotta står på marken så länge som det inte finns efterfrågan.

Efterfrågan är så låg att det inte lönar sig att öppna upp flygtrafik. Det får vi leva med en tid, säger Peter Källberg på Vasek.

Vill du läsa hela artikeln?

Obegränsad tillgång till webbnyheter och e-tidningen.

1 månad för 1 €

Mest läst senaste veckan