Ny podd visar upp dagens skolvärld – "Vi hoppas föräldrarna lyssnar"

Jenny Teir och Eva Åstrand är glada över att kunna lansera en podd om dagens skolvärld. Zoom
Foto: Heidi Eriksson

Jenny Teir och Eva Åstrand är glada över att kunna lansera en podd om dagens skolvärld.

I dag lanseras en helt ny podd: Världens bästa skola. Den ska föra skolvärlden och föräldrarna närmare varandra. Och förhoppningsvis skapa diskussion.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Eva Åstrand och Jenny Teir från Centret för livslångt lärande på Åbo Akademi är fulla av förväntan. I dag lanseras föräldrapodden "Världens bästa skola". Det är en sjudelad podd som ska ge en så bred bild som möjligt av vad som händer i skolan. 

– Vi har plockat ut centrala teman utifrån en förfrågan till vårdnadshavare där de fick berätta vad de vill veta mera om, säger Åstrand, projektets koordinator. 

Ett givet tema är välbefinnande.

– En verksamhetskultur som mår bra och att själv må bra är grunden för så mycket. Det är högaktuellt och kanske viktigare än någonsin med hur man tar hand om varandra och sig själv, säger Åstrand. 

Annons
Ett annat avsnitt handlar om kommunikation. Också ett angeläget och efterfrågat ämne för föräldrarna. 


Syftet med podden är att informera om dagens skolvärld. Målgruppen är framför allt vårdnadshavarna. Men också beslutsfattarna har stor nytta av att vara uppdaterade om nuläget. 

– Vi vill skapa en podd som vi kan nå ut till vårdnadshavarna med, säger Åstrand. 


"Vi har plockat ut de teman som är högaktuella."

Eva Åstrand

koordinator för projektet

 

Åstrand och Teir påminner om att mycket har förändrats inom skolvärlden sedan dagens föräldrageneration gick i skolan. Och att det är viktigt att låta barnen ha en egen upplevelse av skolan utan att den färgas av föräldrarnas upplevelser.

– Det är både mitt ansvar och min skyldighet som vårdnadshavare att sätta mig in i dagens skolvärld, säger Åstrand. 


I de trettio minuter långa poddavsnitten får lyssnaren höra elever, lärare och experter. Johanna Stenback är producent för avsnitten och för samtalen med de inbjudna gästerna. Avsnitten publiceras en gång i veckan med början den 12 januari. De finns tillgängliga bland annat på HSS Medias sajter och CLL:s egna kanaler.

– Det har varit en utmaning att klippa ner materialet, säger Teir, utbildningsplanerare.

Däremot har det inte varit svårt att få deltagare till podden. Lärarna har varit både ivriga och glada över att få medverka. 

– Det är speciellt fint att lärarna och eleverna får möjlighet att uttala sig i olika frågor, säger Åstrand. 

I podden hörs också elever allt från årskurs 5 till årskurs 9. 

– Vi vill ge eleverna en chans att berätta om sina upplevelser av skolan. De har fina och kloka resonemang, säger Teir. 


Projektet "Den bästa skolan 2.0"

  • Utvecklingsprojektet Hållbar kommunikation har som mål att öka förståelsen för den grundläggande utbildningens uppdrag och mål och för skolans verksamhetskultur.
  • Projketets målgrupper är i synnerhet vårdnadshavarna, medierna och beslutsfattare inom utbildningsväsendet.
  • Tretton kommuner i Österbotten deltar i projektet.
  • Administreras av Centret för livslångs lärande på Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia.
  • Finansieras av Utbildningsstyrelsen.
 

I det första poddavsnittet hörs bland annat kocken Michael Björklund och forskaren Maria Rönn-Liljenfeldt prata om superkrafter och specialpedagogik. Lyssnarna får ta del av vilka utmaningar Björklunds läs- och skrivsvårigheter fört med sig. Men också hur han löst det genom livet.

– Vi hoppas att vårdnadshavarna lyssnar på podden, gärna tillsammans med barnen, säger Åstrand.

Teir och Åstrand hoppas att podden ska väcka diskussion. Kanske att den också väcker tankar på hur man som förälder pratar med sitt barn om skolan. 


Podden är en del av utvecklingsprojektet "Den bästa skolan 2.0". Projektet har också tagit fram en interaktiv filmserie som kan visas på föräldramöten. Dessutom har man utbildat kommunikationsmentorer som ska utveckla kontakten mellan hemmet och skolan. Utifrån barns och ungas önskemål och behov, och resultaten i undersökningen Hälsa i skolan, utvecklas också verksamhetsmodeller som stöder barnens och familjernas välbefinnande.

LÄS OCKSÅ. Skolan och hemmet ska bli bättre på att kommunicera – "Föräldrar vill ha tätare kontakt"

Redan under hösten var det tänkt att CLL, tillsammans med HSS Media, skulle ordna ett webbinarium med rubriken "Alla ska få må bra". Webbinariet blev framflyttat på grund av coronapandemin och kommer att genomföras i april.

Visa fler
Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

ESSÄ: Barn behöver få må bra

Inom projektet utvecklas ett mentorsprogram som kan stöda barn som behöver en extra vuxen ibland, när vardagspusslet för föräldrar är svårt.
Foto: Pixabay

Inom projektet utvecklas ett mentorsprogram som kan stöda barn som behöver en extra vuxen ibland, när vardagspusslet för föräldrar är svårt.

Vid Yrkeshögskolan Novia pågår ett projekt vars målsättning är att utbilda ”barnambassadörer”. En barnambassadör kan vara ett stöd i vardagspusslet, värnar om barnets rätt till lek och aktivitet och kan föra barnets talan i sociala sammanhang.

Vill du läsa hela artikeln?

Obegränsad tillgång till webbnyheter och e-tidningen.

1 månad för 1 €

Mest läst senaste veckan