|

VR begränsar passagerarmängd med hälften

Arkivbild: Ett Intercitytåg vid Karleby tågstation. VR går in för att halvera antalet passagerare ombord på tågen. Zoom
Foto: Matias Risikko

Arkivbild: Ett Intercitytåg vid Karleby tågstation. VR går in för att halvera antalet passagerare ombord på tågen.

Tågbolaget VR kom med nya riktlinjer på fredagen.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

VR kommer att begränsa det totala antalet passagerare som tillåts i tågvagnar med hälften. Beslutet gäller alla VR:s tåg i Finland. Begränsningarna gäller när- och fjärrtågen ungefär en månad frammöver under tiden 27 mars - 25 april.

Beslutet har ingen effekt på redan köpta tågbiljetter. Kunder behöver inte ändra eller inhibera sina tågbiljetter. Enligt VR behöver inga passagerare att avlägsnas eller förhindras att stiga ombord. Men det kan ske omplaceringar ombord på tågen. Över hälften av sittplatserna är i bruk under tiden. Det beror på att ståplatser räknas också som en del av maxkapaciteten.

Användningsgraden på ett fjärrtåg är i nuläget 15 procent. Begränsningarna kommer att leda till att cirka 60 resenärer ryms per dubbeldäckare i ett Intercitytåg. Pendolinotågen får ha cirka 150 resenärer och VR:s lokaltåg får ha 150-180 resenärer per enhet. Begränsningar rör inte dag- och nattågens sovhytter.

VR har kommit överens om begränsningarna med Transport- och kommunikationsverket Traficom. Orsaken till de nationella begränsningarna är Traficoms begränsningar inom passagerartrafiken som gäller i huvudstadsregionen (HUS-området), meddelar VR.

Annons
Två veckor sedan meddelade VR om att de infört munskyddstvång på tågen.

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Korsning i Nedervetil borde bli tryggare – men hur?

Korsningen i Murick har varit på tapeten i olika omgångar. Rondell, underfart eller sänkning av hastigheten är alternativ som diskuterats.
Foto: Arkiv/Jonas Brunnström

Korsningen i Murick har varit på tapeten i olika omgångar. Rondell, underfart eller sänkning av hastigheten är alternativ som diskuterats.

En ny trafikräkning ska göras i sommar i korsningen mellan riksväg tretton och Murickvägen/Backändavägen i Nedervetil. Det finns ett förslag om att sänka hastigheten här.

Vill du läsa hela artikeln?

Obegränsad tillgång till webbnyheter och e-tidningen.

1 månad för 1 €

Mest läst senaste veckan