|

Svensk studie: Lättläst främjar inte läslust mest – Unga vill diskutera innehållet i böckerna

Barn och ungas frivilliga läsning utvecklar språkutvecklingen, läs- och skrivutvecklingen, en mer generell kunskapsutveckling och förståelse för andra, enligt forskning.
Foto: Jessica Gow/TT

Barn och ungas frivilliga läsning utvecklar språkutvecklingen, läs- och skrivutvecklingen, en mer generell kunskapsutveckling och förståelse för andra, enligt forskning.

I läsfrämjandets namn anpassas fler barnböcker nu efter nybörjare, med enkla och korta historier. Men de böckerna kan missa målet, enligt forskaren och läraren Katarina Rejman. Hon menar att skolan måste mäta mindre och fokusera mer på lust i läsningen.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Vill du läsa hela artikeln?

Obegränsad tillgång till webbnyheter och e-tidningen.

1 månad för 1 €

Mest läst senaste veckan