I går publicerades den nya reklamfilmen där Falkman tar över butikchefsrollen. När Loa Falkman, 67, nu tar över rollen som "Stig" i Icas reklamfilmer är frågan hur den 13-åriga succén ska leva vidare. – Jag tror vi kommer få se en förnyelse, säger branschexperten Maja Siösteen. Reklambyrån som gör filmerna har träffat flera kandidater, både män och kvinnor, och hemlighetsmakeriet har varit stort. – Jag har varit så oerhört förstjust i reklamkampanjen från början. Jag blir tagen varje gång jag ser den, säger Loa Falkman. Han har skrivit på för två år men det var inte pengarna som var avgörande, säger han. Det måste kännas kul, påpekar han. – Jag gör det ju inte gratis, som du förstår, även skådespelare lever på sitt yrke. Reklamfilmerna om "Ica-Stig" började sändas 2001 och skådespelaren Hans Mosesson blev snabbt synonym med karaktären. De över 500 filmerna har blivit något av ett fenomen, och redan 2007 utsågs den av Guinness rekordbok som den längsta reklamserien i historien. – Jag tror att hemligheten bakom framgångarna är att de ständigt hållit sig aktuella. Även om formen varit densamma i varje film har de alltid lyckats fylla den med nytt innehåll, säger Maja Siösteen, projektledare för reklambranschens utmärkelse Guldägget. Konceptet att en livsmedelskedja gör reklam i form av sketcher var nyskapande när den kom, säger Siösteen, något som tvingat konkurrenterna att vara mer på tå i sin kommunikation. – De har definitivt fått resten av branschen att vässa sig, i stället för att bara snegla med avundsjuka. En annan kedja har ju till exempel också testat att föra in sketchinslag i sina filmer. Anders Svensson, vd på Ica Sverige, säger att reklamsåpan trots allt handlar om att sälja varor. Han har själv varit inblandad i några få beslut kring filmerna, exempelvis då man beslutade att ta in Glada Hudik-skådespelaren Mats Melin som Jerry, och när Stig skulle sluta röka. – Hur långt man kan dra Ica-såpan har jag ingen bestämd uppfattning om, men det är klart att konceptet har sina begränsningar i och med att det är reklam för våra varor, säger Anders Svensson. Reklamen har även blivit ett fenomen i sig, att det görs reklam för reklamen, i och med lanseringen av nya Stig. – Det fanns en möjlighet att göra en rolig grej kring Hans sorti, både för att hedra hans insatser, men också för att ge en bra start för hans efterträdare, säger Anders Svensson.